Hei

Taket over inngangsdøren min har sett bedre dager. Det har rustet hull på flere steder, og langs husveggen ser det også ut til at det trenger inn vann da det samler seg litt vann ved dørkarmen på innsiden når det regner kraftig. I midten av taket vises en tidligere gammel reparasjon som har gitt seg.

Hvordan ville dere ha utbedret dette? Ville det vært mulig å dekke det med for eksempel papptekking hvis jeg stålbørster bort det verste av rusten? Eller er det for ødelagt?

• Rustrødt tak med hull og tidligere reparasjon over en inngangsdør, vannlekkasjer på grunn av dårlig vedlikehold.
Claes Sörmland
Er det ikke best å rive bort det og ta hjem blikkenslageren?

• Liker
hus520 og 2 andre
  • Laddar…
Det går jo ikke å reparere det der, bytte er det eneste som hjelper.

• Liker
Lived og 2 andre
  • Laddar…
Det finnes jo riktig måte å gjøre ting på, og så finnes det de som kan fungere godt nok en stund. Selv la jeg presenning over et mindre uthustak da jeg ikke hadde tid til å fikse det akkurat da. Fungert i flere år, og fungerer sikkert et par år til.

Hvis du har lyst kan du jo prøve en spesialløsning som den du nevner. Spesielt hvis det er en risiko for at du vil gjøre noe helt annet der senere, som å bygge større tak eller lignende. Et skur-tak har jo ikke så mye å si om det viser seg å bli utett tenker jeg. Men det er selvfølgelig en risiko for at du bruker nesten like mye tid og ressurser på spesialløsningen, som å gjøre det skikkelig med en gang.

• Liker
Romuhousu
  • Laddar…
Claes Sörmland
Om fallet er feil og vannet renner inn i veggen fra det hjemmepulade skur-taket så har man store problemer.

• Liker
Lilllen og 1 annen
  • Laddar…
Finnes det noe fall ut fra veggen? Ser ikke ut sånn...vil man fikse det der mer enn "kvickfix for øyeblikket" er det bytte som gjelder, sørg for å få til litt fall og en oppsving mot veggen også.

• Liker
cpalm og 2 andre
  • Laddar…
Ja det får vel bli bytte. Hadde levd litt i fornektelse og håpet på å bare dekke over fanskapet med noe enkelt, hah.

Anta at vi selv tar bort platene og erstatter med tretak og takpapp; hvordan skulle man på beste måte tette mellom fasaden og taket? Bøye opp takpappen mot veggen, plåtplate over, skru fast og tette med fugemasse?

I det høyre hjørnet der eternitpanelet går litt lenger ned, burde man prøve å få inn pappen og plåten under det ytre eternitpanelet? (det virker å være doble lag eternit der), eller burde man sage bort en bit fra panelet?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.