Jeg trenger hjelp med valg av betong-/mørtel type for å reparere innsiden av mine kjellervegger.
Huset er bygd i 1926 og grunnmuren består av stampet- eller støpebetong, store steiner blandet inn i alle fall. Huset ble bygd og bebodd av en av Malmøs senere større byggingeniører. På innsiden av disse veggene har det sittet et tynt lag med mørtel ser det ut som, det har imidlertid siden 1960-tallet vært kledd med asbestplater og gipsplater. Når jeg nå sanerer bort dette faller mer enn bare pussen av og jeg får altså også groper inn i veggen som trenger å fylles opp.
Veggene har jeg tenkt å male med silikatfarge og/eller kle med fliser. Litt forskjellig i de ulike rommene i kjelleren. Jeg har altså tenkt å forsøke å gjenskape den naturlige fuktvandring/uttørking som kjelleren hadde fra starten. Kjelleren holdes oppvarmet til rundt 18 grader når det ikke er sommer. Noen ganger kan man se at det ved mye regn kommer inn litt fukt ved gulvet. Men det har nesten helt sluttet siden jeg bygde om avløpet fra varmepumpen slik at den ikke rant ned i jorden på utsiden.
Huset er ikke drenert siden sent 60-tall, om i det hele tatt da. Det ble i alle fall gravd ned nye betongrør til nedløpsrør og overvannsbrønn, og disse ser ut til å fylle sin funksjon. Jeg har heller ikke store planer om å drenere med mindre det skulle vise seg virkelig nødvendig. Under fjorårets oversvømmelse kom det inn noen centimeter vann som ble liggende igjen i et av rommene hvor det ikke er sluk, her kommer jeg trolig til å støpe en ny sluk senere. Så huset tåler jo også store mengder regn ganske bra.
Nederst på veggen er det påført en ganske hard betong omtrent 15 cm opp, den sitter meget bra. Den har heller ikke vært innebygd av eternittplatene og dermed luftet godt.
Jeg ser for meg å reparere veggene med en type sement og har ikke store krav til overflatestrukturen. Om enn kanskje i flere omganger på grunn av tykkelsen. Øvrige vegger i kjelleren er murstein og disse tenker jeg å reparere med kalkmørtel.
Her er en enkel byggbeskrivelse av huset, den eneste som er igjen. Der spesifiserer man det som cementbeton og først og fremst skiller man på cementbeton, kalkpuss og sement. Kan det funke med pussmørtel B ( http://www.weber.se/fasad-puts-och-...murbruk/weberbase-222-mur-och-putsbruk-b.html ) eller bør man gå opp eller ned i klasse. Med tanke på at man skiller på cementbeton og kalkpuss burde det ikke finnes spesielt mye kalk i sementen i ytterveggen.
Absolutt ikke sterkere enn C-bruk. Er veggene veldig løse så kan også det bli for sterkt, men hvis du er nøye med å fjerne alt som er løst så burde C-bruk fungere. Hvis du vil pusse på veldig svakt underlag bør du velge D-bruk. Dvs kalkbruk. Men da blir det ikke så bra å male med silikatfarge.
Jeg prøver å gjenopplive denne gamle rakkeren til tråd.
Hva valgte du, og fungerte det bra?
I vårt hus fra 1920 ser innerveggene i kjelleren lignende ut. Innebygde steiner og det føles som jeg med litt vilje kunne slå ned hele innerveggene før jeg finner noe virkelig fast materiale.
Ytterveggene er murt med teglstein derimot, så de virker prima.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.