Jeg bor i et hus fra 1909 og deler av pussen på sokkelen har løsnet og dette skal nå repareres. Pussen er mellom 5 og 10 mm tykk. Se nedenfor:
Løst pussområde på en sokkel med synlig underlag. Skyggen av en stolpe faller over området og noen planter vokser ved sokkelens bunn.

Min tanke er å fjerne de delene som sitter løst og deretter reparere og male. Men jeg vil gjerne ha deres hjelp med:
  1. Hvilken mørtel skal jeg bruke? Siden det er et gammelt hus har jeg hørt at hydraulisk kalkmørtel kan være et alternativ. Er dette riktig?
  2. Noen tips til fremgangsmåte for å få mørtelen til å sitte så godt som mulig? Skal overflaten grunnes først eller er det bare å "kjøre"?

Ser ut som vanlig sementmørtel. Vann før og grunn, så er det ikke noe problem.

Det høres bra ut, spørsmålet er bare hvordan det er mulig med tanke på husets alder? Hva er ulempen bortsett fra kostnaden ved bruken av å bruke kalkmørtel? Grunnen til at jeg spør er at jeg flere steder har lest at man alltid skal ha svakere mørtel utenpå sterkere for ellers løsner det...vil Gjerne ikke gjøre om jobben i nær fremtid!

Vill heller påstå at den opprinnelige pussen/grunnmuren er en kalkpuss som man har gjort en reparasjon på med for hard sementpuss, for eksempel et B-bruk. Man ser jo tydelig at kaken som har løsnet er en mye mer grå puss sammenlignet med den opprinnelige indre pussen/grunnmuren.

Det er også derfor reparasjonen har løsnet i en hel kake. Det er vanskelig å få sementbruk til å feste på en tidligere murt eller pusset overflate av kalkbruk. Prøv å reparere med et rent kalkbruk eller muligens et C-bruk bruk.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.