Vil du at det skal holde eller bare noe å fylle sprekken med?
Det virker jo til å begynne med som at den har satt seg på alle kanter, er det noe vettig grunn?
tidligere var det hull i taket og det stod vann som frøs inne i fjøset, nå har jeg gravd ut den, isolert og støpt ny plate. Selvfølgelig har jeg reparert taket og fikset drenering rundt samt satt opp takrenner.
så forhåpentligvis skal det ikke sette seg noe mer, så jeg vil reparere sprekkene så bra holdbart som mulig...
Troligvis er det fra begynnelsen murt med murmørtel B, så det fungerer antagelig. Alternativet er A-mørtel som er hardere og mer lik steinene. Å hugge fram litt fersk betongsteinflate i sprekkene er nok en god idé - det gjør man i alle fall når man reparerer gamle støpte betongkonstruksjoner med finbetong for å få feste.
Beveger veggen seg i sprekkene ser det dårlig ut allerede etter en vinter.
Å pusse betongstein er litt over min skole - det beste er kanskje å kjøpe et puss-system med instruksjoner. Trolig skal veggen nettet for å få feste på underlaget, tynngrunnas og så skal pusset på i lag.
når det gjelder pussingen har jeg vurdert å sprøytepuss, men har ingen anelse om hvordan det fungerer, primer man veggen? er det noen her som har gjort noe lignende?
Ingen mening med å gjøre noe før man har utbedret setningsskadene eller snarere årsaken til disse. Sprekkene er skjærsprekker som er typiske i slike sammenhenger. Krever antagelig noen form for grunnforsterkning.