Lyktes søle ned en fylt kartong fra et skap i vårt loftsbod og hjørnet slo inn i gipsveggen, ble trykket inn ca 5-7 cm i omkrets omtrent som om du hadde trykket inn en rørende mot veggen. Det er sprekker rundt om, men midtpartiet er, selv om det er trykket inn noen mm, ikke løst - selv om du nok kunne ha trykket det inn med litt kraft. Var på byggevarehus og kikket, finner dels byggfix 750 gram for de fleste materialer men blir tydeligvis litt betongaktig når det tørker (kanskje mer passende for harde materialer?). Så fant jeg type gipsfix som er for å sparkle gipsvegger før tapetsering men som sikkert fungerer for skaden, står også slipbart med sandpapir noe det ikke står på byggfixen. Klar fordel om du kan pusse det lett. Men gipsfixen er 2,5 kg pakke og vil jo ha så liten som mulig. Begge er i hvitt (som gipsveggen). Hvilken anbefaler dere å ta eller annet for skaden? Vil jo at det skal se glatt og bra ut, kan kanskje måtte male over uansett om fargeskalaen skiller seg.
Sist redigert:
Jeg pleier ved lignende tilfeller å sage ut den skadede delen med en hullsag, putte inn en bit list eller lignende i hullet og skru fast utenfra, på tvers av hullet. Så sager du ut en ny gipsbit fra en ny gipsplate med samme hullsag og presser den på plass, skrur fast. Sparkle, slipe og male.
Takk, ja sånne plaster 5 stykker for 215 spenn typ..skulle gjerne komme billigere unna. Jeg tror ikke jeg trenger dit med noen passbit da skaden er en inntrykning med overfladiske sprekker..men det kanskje er bedre og finere med plasteret enn å sparkle selve skaden direkte? Men er byggfix-for alle materialer som puss, harde materialer, gips m.m. litt for grovt for dette og bedre med "rettet sparkel" mot akkurat gips? Kan jeg finne mindre pakke enn den 2,5 kg jeg fant hadde det vært greit..skulle jo bare trenge en dl.
Klikk her for å svare