Hei!

Jeg har en vegg som bulet ut veldig mye og hadde ingen anelse om hvorfor, det viste seg å være at pussen hadde løsnet på et større område. Underliggende vegg er lettbetong (tror jeg). Har fått tips om å bare fylle ut hullet med noe virke og skru opp gips for å dekke det som er skadet og eventuelt holde gjenværende puss på plass om den skulle få for seg å løsne også. Pussen som er igjen virker å sitte helt greit(?) men har ingen større peiling.

Jeg har nå revet ned all løs puss og har litt funderinger rundt hvordan man kan fikse veggen på enklest mulig måte. Vil påpeke at jeg er en total nybegynner når det gjelder renoveringer generelt så håper jeg kan få litt ideer og tips her.

• En delvis avskallet vegg med avslørt lettbetong under, omgitt av løse pusskanter. En stige står ved siden av veggen.
Kommer litt an på hvilke krav du har. Hvis det må bli slett og pent, så er det nok lettere med gips hvis man er uerfaren. Hvis du ikke vil bygge på så mye finnes det renoveringsgips som er 6mm.

Hvis man derimot er flink til å pusse, så er dette raskt gjort.

Personlig ville jeg lagt på gips, hvis det ikke var i kjeller, garasje eller et annet sted hvor man uansett ikke oppholder seg så lenge.

Tswl Tswl skrev:
Kommer litt an på hvilke krav du har. Om det må bli glatt og pent, så er det nok lettere med gips om man er uvant. Om du ikke vil bygge på så mye finnes det renoveringsgips som er 6mm.

Om man på den andre siden er flink til å pusse, så er dette raskt gjort.

Personlig hadde jeg lagt på gips, om det ikke var i kjeller, garasje eller et annet sted hvor man uansett ikke oppholder seg så lenge.
Mener du da å bare dekke over hullet som det er med renoveringsgips? Tenker at jeg trenger å ha noe materiale mellom der jeg fester skruene så gipset blir noenlunde rett i alle fall?

Renoveringsgips er så tynt, så det vil nok svikte og lett gå i stykker om man lener seg mot det f.eks., så du må nok prøve å legge noe bak. Er det en helt tørr innevegg kan man ta nesten hva som helst som har omtrent samme tykkelse som den gjenværende pussen, f.eks. en bit (eller noen biter) gipsplater, OSB eller masonitt (har man renovert en stund i gamle hus, så pleier man å begynne å spare litt sånt til akkurat disse anledningene :-)). Det trenger ikke dekke hullet perfekt, men må gi støtte i en rimelig stor del av hullet. Helst langs taket også, sånn at det er stabilt der for sparkling eller malerfug.

Apropos det der med helt tørr... det er vel ikke en kjellervegg? I så fall bør du ikke ha noe organisk på den, som f.eks. papiret på gipsplaten. Da er det nok pussing som gjelder, likevel.

Beste svar

Pusse reparasjoner trenger ikke å være så vanskelig som det kanskje høres ut noen ganger.
Kjøp en sekk pussmørtel c og test, gøy å lære seg nye ting noen ganger også. Og sannsynligvis vil du dra nytte av erfaringen i fremtiden også.
Kjører man et tynt lag om gangen og bygger opp, får du følelse og snert på det ganske raskt.

Bøtte, murskje, rivbrett, sprayflaske og en visp er hva du trenger. Billig og blir sannsynligvis helt ok.

• Liker
Joorn og 1 annen
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.