Rev nylig ned takplater i et av rommene og oppdaget at under dette fantes det et tak i perlespon under som for det meste er i fin stand, bare et behov for å fjerne flasset maling og male om.

Problemet er at den tidligere eieren av huset som satte opp de takplatene vi nå har revet ned også "freset inn" strømmen for taklampen og i den prosessen ødelagt en lengde av perlesponen for å få plass til strømkabel til lampen.

Vi har funnet en ny perlesponsmodell vi tror matcher den gamle og lurer derfor på om noen har erfaring med å erstatte panelbord midt i taket. Vi tenker at det bør gå an å sage bort den delen av perlesponen som møter de andre bordene og likevel kunne få et ganske sømløst bilde av taket.

Har noen erfaring med dette?

• Tak med delvis fjernet takplater avslørende et gammelt tak av perlespon, med synlige skader fra tidligere innfrest elektrisk ledning.
  • Skadet tak av perlespont med flassende maling og synlige elkabler i midten, etter fjerning av takplater i et rom.
  • Ødelagt tak i perlespon med kabelspor for taklampe, viser flassende maling og skadet panel, klar for utskifting.
Ikke gjort akkurat den reparasjonen, men jeg synes det ser gjennomførbart ut. Det vanskeligste er nok å finne en pärlspont som passer nøyaktig. Kapp begge bordene og lirke inn en trebit under som du kan spikre både kortsiden av både den nye og gamle pärlsponten på. Lim kanskje også kortsidene. Så mykfug og maling. Hvordan skal dere gjøre med elektrisiteten? Utenpåliggende eller ingen lampe i det hele tatt?

VLJ VLJ skrev:
Ikke gjort akkurat den reparasjonen, men jeg synes det ser gjennomførbart ut. Vanskeligst er nok å finne en perlespont som passer nøyaktig.
Kapp begge bordene og lirke inn en trebit under som du kan spikre både kortsiden av både den nye og gamle perlesponten på. Lim kanskje også kortsidene. Deretter mykfug og maling.
Hvordan skal dere gjøre med strømmen? Utenpåliggende eller ingen lampe i det hele tatt?
Ikke sikker på at jeg helt forstår løsningen din her. Hva er trebiten under bordene til for? Har lest noe om at nye panelbord oftere har en lavere dybde enn gamle, er det av den grunn?

Lim og mykfug gjetter jeg er for å få en pen overgang mellom det gamle og nye bordet. Bra tips, enten gjør vi sånn eller så bytter vi hele bordene som er ødelagt, ikke bare den ødelagte delen.

Vi tenkte satse på utenpåliggende strøm. Huset er gammelt, så det er uansett tidstypisk.

Nei altså for å ha noe å kunne spikre kortendene på. Men visst bytte ut hele bordet er jo lettere om det passer. Dere kan jo legge en remse masonit under for å få riktig dybde om det skiller.

VLJ VLJ skrev:
Nei altså for å ha noe å kunne spikre kortendene på. Men selvsagt bytte ut hele bordet er jo lettere om det passer. Nye kan jo legge noen remse masonite under for å få rett dybde om det skiller
Aha, da er jeg med. Bra tips, takk!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.