Hei,

I en vaskeromsrenovering som vi har arvet fra tidligere eiere planlegger vi å sette opp perlestaff i taket. Virket er allerede grunnet og ferdigkappet av tidligere eiere, så vi tenkte å fortsette i samme retning. Virket har målene 22x120 med dobbeltperle. Det har imidlertid ligget i noen år, og derfor har enkelte planker slått seg noe. Det 125 år gamle innertaket som er festet på gamle bjelker er skjevt, så man har lektet ned, se bilde. De nye tverrgående lektene er skrudd fast i takbjelkene men med varierende cc-mål på mellom 770 til 1100.

Jeg har to spørsmål. For det første lurer jeg på om cc 1100 fungerer med 22 mm tykk perlestaff, eller trenger man å sette gles på tettere cc først? Så lurer jeg på om noen har noen smarte tips for å lette monteringen når plankene har slått seg noe? Er det i praksis umulig å sette opp lett bøyd planker så man må kjøpe nye, eller kan man få dem litt rettere på en eller annen måte først?

Takk på forhånd!

Gammelt innertak med avskallet maling, nye trestendere forsterker taket. En røykvarsler er synlig, og isolasjonsmateriale stikker fram.

Jeg kan svare på spørsmålet om panelbord som har vridd seg. Den andre om avstanden mellom lektene lar jeg noen andre svare på.

Det er mulig å sette perlespånd som har vridd seg, men det er bra om man er flere personer som kan holde og trykke samtidig. (Vi gjør det akkurat nå, og hittil har vi fått på plass alle panelbordene, selv om noen av dem har virket håpløse fra begynnelsen.)

• Liker
Husfixardoktorn
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.