Jeg har fått tak i en tank i plast på 1000 liter. En revne på 15 cm dog som jeg vil tette (se foto).

Jeg vurderer å sette en rustfri plate på innsiden og utsiden med PL400 på begge og to gjennomgående skruer med mutter på utsiden og skru sammen hardt.

Riktig lim for dette formålet? Bra måte? Jeg finner ingen merking på tanken som forteller hva slags plast det er. Jeg skal bruke den til vanning.

• Svart plasttank på 1000 liter i en metallram utendørs, omgitt av grønt gress. Tanken har en liten skade som skal repareres.
  • Plasttank med en 15 cm lang rift, satt på en metallram, med gress og trær i bakgrunnen. Tanken mangler merking for plasttype.
pa.albinsson pa.albinsson skrev:
Jeg har fått tak i en tank i plast på 1000 liter. En revne på 15 cm dog som jeg vil tette (se foto).

Jeg funderer på å sette en rustfri plate på innsiden og utsiden med PL400 på begge og to gjennomgående skruer med mutter på utsiden og skru sammen hardt.

Riktig lim for dette formålet? Bra metode? Jeg finner ingen merking på tanken som sier hva det er for plast. Jeg skal ha den for vanning.
ville tatt glassfiber og epoxy
kommer dog an på hva du skal ha i tanken

Jeg hadde testet å sveise/smelte sammen sprekken med loddekolben alternativt overlate det til noen som har bedre utstyr for sveising/reparasjon av plast.

• Liker
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Som quick skriver, bruk loddebolt og smelt sammen skjøten. Det kan være at det trengs mer plast for å fylle ut skjøten, det kan du sikkert skjære av på et passende sted på tanken

R felixmartensson skrev:
Som quick skriver, bruk loddebolt og smelt sammen skjøten. Det kan være at det trengs mer plast for å fylle ut skjøten, det kan du sikkert skjære av et passende sted på tanken
Fant en annen tråd som nevnte varmepistol og egnede plaststaver. Noen som har testet og kan sammenligne metodene?

M
Jeg reparerte flottøren til gressklipperen med loddebolt, ble veldig fornøyd med resultatet. Kanskje ikke visuelt, men funksjonen ble bra.

Som noen sa tidligere, trenger man nok å tilføre mer plast. Nå er det jo tykk plast i din tank, det er det jo ikke i en flottør. Men jeg måtte ta litt plast som ikke hadde noen funksjon på flottøren og smelte sammen sprekken med.

• Liker
JLov
  • Laddar…
Tanken er med stor sannsynlighet av polyeten eller polypropylen. Begge er fete plastmaterialer som er nesten umulige å lime. Men smeltbare. Gulvleggere pleier å ha bra utstyr for å sveise fuger med.

Takk for tipsene! Jeg skal prøve å smelte det sammen.

Nå har jeg testet med varmluftpistol, men det ble ingen suksess. Det smeltet ikke sammen, men plasten ekspanderte så kantene ble trykt ut. Plasten er riktig tykk, ca 7 mm, så den kanskje er vanskelig å smelte bra. Eller så er det ikke en passende plast å smelte. Testet også å varme en kniv samtidig som en slags loddebolt, men det gikk ikke noe bra. Plastkantene vil ikke smelte sammen.

Du burde prøve med en loddebolt, da får du varmen mer sentrert og kan i prinsippet varme hele plastens tykkelse.

Jeg skal skaffe en billig loddebolt og teste.

Prøv å løse opp isopor i litt bensin.
Høres rart ut, men en vanlig måte å tette plast på på Cuba.
Skader ikke å prøve.

Tanken er laget i formblåst HDPE. Produksjonsmetoden gjør at man fryser inn en biaxiell strekk i materialet, og den vil gjenvinne sin form når man varmer den opp. Det er grunnen til at den krympet når du varmer med pistol. Det bør være mulig å sveise den med riktig utstyr. Uten riktig utstyr ville jeg ta to rustfrie plater, rustfri skrue og mutter (nylock) og en gummiduk, gjerne i EPDM, og legge forband på hullet, fra innsiden: plate-gummiduk-tank-plate. Tenk toppakning på innsiden av tanken. Man kan ikke lime HDPE med PS (fridolin)

Jeg skulle tro at din tank er laget i polyeten. Som andre har påpekt, er det vanskelig å lime. Det beste er å prøve å få tak i PE-tråd og sveise den sammen. Det finnes trådsvetstilsatser å kjøpe til varmluftspistoler. For PE skal det være ca 220 grader varmt for å få til en god sveis. Ellers hadde jeg gjort som @mattiasp skrev samtidig som jeg skrev dette innlegget.

Bare for å følge opp: Takk for alle tips! Etter mine varme pistol- og loddeboltforsøk ble plasten så vridd, sprø og rar at hullet bare ble verre, så jeg ga opp. Jeg kappet hele tanken på midten i stedet og samler vann i den som et kar.

• Liker
rävlyan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.