Hei,

Ville det være en god idé å bytte ut hele blokker som er ødelagte, med nye betonghullstein?

Hva bør jeg bruke av mørtel og armering hvis jeg vil pusse dette når alt er ferdig?
 
Om du med blokker mener stein så er svaret ja, selv om det kanskje er litt pirkete.

Det trengs ingen armering når du skal pusse. Når det gjelder valg av puss så sier min gamle håndbok at man først bør slammes med en sementrik mørtel og deretter pusse ferdig med en kalksementmørtel.
 
  • Liker
spaxx
  • Laddar…
Takk,

Jeg har funnet en sprekk som går gjennom hele grunnen, ovenfra og ned, altså 2,5 meter høy og cirka 3mm til 10mm tykk, den er gjennomgående så man ser gjennom den. Hva bør jeg bruke for å reparere dette? Det må jo være noe som kan komme inn i sprekken, spørsmålet er hvordan.
 
Det høres ut som en setningsskade, dvs at en del av muren har for dårlig fundamentering. Dette bør du utbedre først. Å reparere sprekken hjelper ikke.
 
  • Liker
spaxx
  • Laddar…
Ja det er en setningsskade, et hjørne av huset som jeg trenger å fikse. For mange år siden gravde de inn nytt vann og avløp, og da fjernet de sålen under 1 meter av hjørnet og bare etterlot det slik. Så jeg ville måtte stabilisere og støpe noe der. Tenker på å bygge en støpeform med armering som strekker seg rundt hele hjørnet, kanskje 2 meter i hver retning. Så forsøke å støpe etappevis nedenfra. Må være forsiktig så ikke vekten av den nye sålen belaster skjevt på noen måte.
 
Uten å ha hele bildet klart (altså hvordan huset generelt er bygget) er det vanskelig å gi annet enn generelle råd. I de fleste tilfeller er det nok best å først forsterke grunnen og deretter vurdere om noen deler kan trenge å løftes. Mindre setninger som har stabilisert seg kan man tolerere, men når høydeforskjellene kan måles i desimeter kreves tiltak.
 
  • Liker
spaxx
  • Laddar…
Hei, takknemlig for dine svar!

Høydeforskjellen i dette hjørnet er cirka 15mm, og det har vært slik i mange år. Så det har satt seg, og stabilisert seg. Så jeg er ikke så bekymret, men for å være på den sikre siden så har jeg som et prosjekt å fikse dette hjørnet.
 
Støper nå ved det dårlige hjørnet. Den gamle sålen på utsiden av muren på 10 cm utvides til totalt 30 cm, og 18 cm dyp. Støper også inn et stykke under den gamle sålen der det har rast. Tilfører nå også armering, på begge sider av hjørnet, samt lange bøyde jern som går 150 cm rundt hjørnet mot begge sider, 4 stk.

Støper med grovbetong, kjører betongvibrator og ser hvordan betongen farer inn under den gamle sålen.

Ser ut til å bli bra :)

Dette er første steget, vil nok i etapper understøpe sålen et stykke ned. Deretter skal jeg forsøke å gjøre det samme fra innsiden, og koble sammen armeringen slik at den noen steder er intakt innenfra og ut osv..

Kommer til å være syselsatt en stund :sweat:
 
  • Liker
Alko
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.