6.655 lest ·
5 svar
7k lest
5 svar
Reparere gjennomgående hull i støpt betongvegg med leca - hvilken mørtel?
Hallo, vi bilte opp et hull i en støpt og pusset 25 cm tykk innervegg i kjelleren i vårt gamle hus for å legge ny avløpsføring i gulvet.
Hullet går dog opp et stykke i veggen og jeg trenger å fylle igjen nå når avløpet er lagt og gulvrennen støpt. Tenkte å reparere ved å mure inn en bit leca og så pusse igjen. B-mørtel for både muring og pussing, burde det fungere? Siden hullet er ganske rundt og lecaen ikke er det blir det å fylle opp et skikkelig lag enkelte steder, så kanskje reparasjonsmørtel er bedre, eller rett og slett trykke opp biter av forskalingsfiner og forsøke å "støpe" igjen med grovbetong?
Mvh,
/A
Hullet går dog opp et stykke i veggen og jeg trenger å fylle igjen nå når avløpet er lagt og gulvrennen støpt. Tenkte å reparere ved å mure inn en bit leca og så pusse igjen. B-mørtel for både muring og pussing, burde det fungere? Siden hullet er ganske rundt og lecaen ikke er det blir det å fylle opp et skikkelig lag enkelte steder, så kanskje reparasjonsmørtel er bedre, eller rett og slett trykke opp biter av forskalingsfiner og forsøke å "støpe" igjen med grovbetong?
Mvh,
/A
Sist redigert:
Nå er jeg mer inne på å trykke opp en bit formplyfa fra sidene og la en åpning på den ene siden der jeg støper i med grovbetong istedenfor (fordi jeg kom på at jeg har et par sekker til overs).
Øvrige steder på veggen der vi trenger å fylle i/rette rundt ventilasjonsrør etc får bli B-bruk i to-tre påslag, det burde funke!.
/A
Øvrige steder på veggen der vi trenger å fylle i/rette rundt ventilasjonsrør etc får bli B-bruk i to-tre påslag, det burde funke!.
/A
Jeg hadde gjort som du beskrev i siste innlegg. Formsatt med en plywood på hver side. Lag deretter en slas på den ene siden der du heller i betongen. Fyll opp hele slasen når du støper. Dagen etter, når du river, slår du av den betongen som ble igjen i slasen. På den måten fyller man opp hele hulrommet..
Bruk gjerne ekspanderende mørtel.
Bruk gjerne ekspanderende mørtel.
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Laga borrhål i tegelsten
Stenhus -
Hål i garageport. Hur laga?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Reparere hull slik at man kan sette opp nye fester.
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Hvordan optimalt reparere gjennomgående hull i betonghus?
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Reparere større gjennomgående hull i yttervegg av lettbetong - valg av mørtel?
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi