Holder på å renovere det første rommet i huset og når vi tok bort en list så viste det seg at en gipsbit satt litt løst og med molly så den løsnet. Vil jo synes over listen så hvordan reparerer man dette best? Gipsplater som har løsnet fra veggen under en list, med en synlig skade og losset gipsbit på gulvet foran.
 
Eller sparkle noen ganger om dere uansett har tenkt å sparkle. Ellers er Gipsbruk bra men unødvendig å kjøpe en sekk bare for det der.
 
Gipsplaster :rofl::rofl: ja, jøsses va de finnes... Sparkle et par tre ganger rekker vel bra, la tørke mellom gangene bare, synker inn ved tørking.
 
  • Liker
Johan456
  • Laddar…
Lim tilbake biten med vanlig trelim. Deretter sparkel. Husfix går også (finnes i små forpakninger), men det blir hardt, så glatt ut pent (vanskelig å slipe)
 
  • Liker
Alfredo
  • Laddar…
Lim og sparkel høres ut som en god plan.
Glippe mellom vegg og tak som denne er det best å sparkle? (tenkte å sette latexfug mellom vegg og tak og ikke ha list i taket) Glippe mellom vegg og tak uten list, med synlig spackling og slitt overflate.
 
D DrDim skrev:
Lim og sparkel høres ut som en bra plan.
Glippe mellom vegg og tak som denne er det best å sparkle? (tenkte sette latexfug mellom vegg og tak og ikke ha list i tak) [bilde]
Grovsparkel isåfall. Vanlig veggsparkel fyller dårlig og tørker sakte i tykke lag. Litt lurvete i det hjørnet siden du ikke vil kladde på takflaten. Jeg hadde kjørt husfix eller gips for å fylle ut og deretter finsparklet. Men stor risiko for at du klenser på taket. Maskeringstape kanskje?
 
Limt og det sitter bra, har kjøpt husfix som jeg skal bruke der det trengs (er ikke sånn glippe på hele veggen). Mot vinduet i rommet er det motsatt at taket ikke går helt mot veggen, skal jeg bruke husfix der også?
Veggmøte med synlig sprekk, gammelt tapetrester og sparkel. Mulig oppussingsområde med behov for justering og husfix-bruk.

Et annet spørsmål, skal man fjerne "loen" på veggen der man har skrapt tapet med vann/tapetløser eller er det nok å slipe, eller skal man la det være? Og hva gjør man når det sitter gammelt sparkel som her, sliper?
Avskrapet tapet på vegg med synlige lag av gammelt sparkel og ujevnheter, midtseksjonen er lysere og uten tapet.
 
D DrDim skrev:
Limmet og det sitter godt, har kjøpt husfix som jeg skal bruke der det trengs (er ikke sånn glipe på hele veggen). Mot vinduet i rommet er det motsatt at taket ikke går helt mot veggen skal jeg kjøre husfix der og?
[bilde]

Et annet spørsmål skal man fjerne "luddet" på veggen der man har skrapet tapet med vann/tapetløs eller er det nok å slipe, eller skal man la det være?
Og hva gjør man når det sitter gammelt sparkel som her, sliper?
[bilde]
Hus fix funker. Jevn av pent bare. Hardt å slipe. Alt løst ludd må bort. Ellers vil det løsne når du drar på lim. Prøv å fukte med fuktet svamp. Mange leier en dampmaskin. Lærer å fungere bra. Jeg pleier å male med en billig tak eller veggmaling. Det finnes forskjellige spesialfarger for dette, men de er dyre. Etter malingen ser du direkte om/hvor det løsner. Slipe/sparkle der om på med litt mer maling. Vil du ha livrem og seler, drar du på en renoveringstapet når du har stabilisert overflaten med maling. Da har du en helt stabil og nøytral overflate å starte om fra. Renoveringstapet er dyr, men da slipper du for all fremtid problemer.
 
Om du skal ha list over trenger du ikke gjøre noe...
 
A andersda skrev:
Om du skal ha list over trenger du ikke gjøre noe...
Nei, det forstår vi nok alle sammen. TS uttrykker dog i innlegg #6 at han ikke vil ha noen taklist.
 
J Johan456 skrev:
Nei, det forstår vi nok alle sammen. TS uttrykker dog i innlegg #6 at han ikke vil ha noen taklist.
Jeg tror ikke det er et tak på det første bildet...
 
A andersda skrev:
Jeg tror ikke det er et tak på det første bildet...
Det er et tak, har sittet et skyvedørsgarderobemontert i taket som vi har revet ned.
 
T
Første bildet ser det ut som VP-rør i veggen? Vær litt ekstra forsiktig hvis du skal spikre/skru liste der.
 
T TechChad skrev:
Første bildet ser det ut som VP-rør i veggen? Vær litt ekstra forsiktig hvis du skal spikre/skru liste der.
Den aller første er det riktig nok rør til element, fjernvarme, listen kommer jo så klart spikres høyere opp når vi har kommet så langt. Vi tar det sakte men sikkert.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.