Hei.

Håper jeg ikke dobbeltposter. Fikk en vannlekkasje for en stund siden fra avløpsvann, og tørkepersonell satte inn tørker, rev ut gulv og sagde bort ca 7 cm gips ved gulvet.

Nå skal jeg gjenopprette dette selv, (spør ikke hvorfor)

Slik ser det ut.
Hull i veggen ved gulvlist, eksponert trevirke og rør bak, etter vannskade. Uten gips, ca. 7 cm høy åpning langs gulvet.

Og fra avstand
En del av en vegg med gipsplater fjernet ved gulvet etter en vannlekkasje. Gulvflaten er synlig, og det står en rød bøtte ved siden av.

Mitt spørsmål er. Er det "bare" å sage til nye gipsbiter, passe inn, feste, sparkle, tapetsere over og så list? Eller er det noe mer som er vanlig?

Jeg bekymrer meg for at gipsplaten som tidligere var festet på alle 4 sider, nå vil svikte litt nede siden den bare er festet på 3 sider, ettersom undersiden er bortsagd. Redd for at sprekker vil oppstå mellom ny bit med høyde 6cm samt gammel bit på 234 cm. Finnes det en god måte å binde sammen disse bitene? Eller bekymrer jeg meg unødvendig? Kommer ikke til å bytte hele platen.

Mvh
 
Du kan jo sette inn biter av f.eks. 1x4" mellom stenderne som du skrur i både den gamle og den nye biten.
 
  • Liker
bhenke
  • Laddar…
Du kan gjerne forklare mer utførlig :). Jeg er ikke så vant til det selv om jeg blir bedre for hver renovering.

Mener du en mindre regelbit som jeg trykker inn mellom reglene bak gipsplaten? Og så fester begge i denne? Eller hvordan mener du :)

Mvh
 
Ja, akkurat, ellers kommer det til å sprekke i skjøten. Går bra med plyfa eller lignende også.
 
  • Liker
bhenke
  • Laddar…
Stefan N skrev:
Ja precis, annars kommer det sprikke i skjøten. Går bra med plyfa eller lignende også.
Ok.

Men det er ikke alle steder hvor jeg enkelt kan legge til en bit bjelke på innsiden. Som f.eks. her. Betyr det at jeg må åpne gipsplaten for å få inn bjelkebiten bak? Finnes det ingen måte å oppnå det samme "utenfra" så å si?

Veggen viser en gipsplate med en trelist nederst, med usammenhengende overflate og skader på kantene. Den er mot en betonggulvoverflate.
 
Kjøp en 10 cm høy allmogelist og skjul rommet.
 
  • Liker
mlkjhr og 1 annen
  • Laddar…
Jeg ville kappe ytterligere 7 cm til å begynne med, jobbe med så tynne remser som 5-7 cm er ikke gøy..
Når jeg har opplevd lignende har jeg kappet osb i 10 cm remser og skrudd på innsiden. 5 cm anlegg per plate pleier å være nok :)
 
  • Liker
Robert63 og 1 annen
  • Laddar…
pelpet skrev:
Kjøp en 10 cm høy allmuelist og skjul rommet.
Hei.
Ja, etter at gulvet bygges opp så vil det bli en solid list som dekker skjøten. Man kan kanskje dobbelfeste listen i begge bitene og på den måten samle dem?

Mvh
 
C
  • Liker
bhenke
  • Laddar…
Du kan jo alltid skru inn noen gips- eller osb-biter slik at du har noe å feste listen i. Men det trenger jo ikke å være pent.
 
  • Liker
bhenke
  • Laddar…
Fra veggens synsvinkel spiller det ingen rolle at den ikke er festet i nederkant, så fyll ut med et valgfritt bordstykke og skaff høyere sokler bare. Ingen idé å klydda med noe som kanskje havner helt bak sokkelen uansett.
 
  • Liker
bhenke
  • Laddar…
cpalm skrev:
En variant er å sette inn et blikkband beregnet for formålet og skru i. Men du må nok sage av en liten bit til, og da kan du jo passe på å sørge for at snittet blir skikkelig rett så blir det enklere å passe inn det pent.
[lenke]
Hei. Dette høres jo interessant ut. Kunne man kunne forsenke inn en slik fra utsiden og så sparkle over?
 
cpalm skrev:
En variant er å sette inn et plåtband beregnet for formålet og skru i. Men du må nok sage av en liten bit til, og da kan du jo passe på å sørge for at kuttet blir skikkelig rett, så blir det enklere å passe det inn pent.
[lenke]
Plåtbandet er til for en slik situasjon, men man har to lag plate.
Tanken er at man skal godta generalskarv for at plåtbandet stabiliserer.

Det letteste er å gjøre som flere av oss har foreslått; plyfa eller osb bak og skru på gipsen.
 
  • Liker
bhenke
  • Laddar…
bhenke skrev:
Hei. Dette høres jo interessant ut. Skulle man kunne forsinke inn en slik fra utsiden og så sparkle over?
Nei, ikke om du ikke kan skru fra innsiden.

Jeg stemmer for å fjerne noen centimeter til av gipsen, og passe på å gjøre kanten rett, for deretter å forsterke skjøten med valgfritt materiale. Om det er mulig å holde skjøten bak en fremtidig list er det bra, men om du skal sparkle og male resten av veien uansett er det ganske lite merarbeid.
 
  • Liker
bhenke
  • Laddar…
Unnskyld min tegning men er det slik dere tenker? Altså kappe litt til og så skyve inn f.eks. ekstra stendere slik? Og feste den ekstra stenderen skrått mot den nedre eksisterende og så pynte opp samt sette på kompletterende gipsplate? Eller hvordan fester man de ellers?

Unnskyld på forhånd for spørsmålene :)

Diagram som viser montering av ekstra regel mot eksisterende gipsvegg med skråfeste. Viser reglar, ekstra regel og eksisterende gipsplate.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.