Håper jeg ikke dobbeltposter. Fikk en vannlekkasje for en stund siden fra avløpsvann, og tørkepersonell satte inn tørker, rev ut gulv og sagde bort ca 7 cm gips ved gulvet.
Nå skal jeg gjenopprette dette selv, (spør ikke hvorfor)
Slik ser det ut.
Og fra avstand
Mitt spørsmål er. Er det "bare" å sage til nye gipsbiter, passe inn, feste, sparkle, tapetsere over og så list? Eller er det noe mer som er vanlig?
Jeg bekymrer meg for at gipsplaten som tidligere var festet på alle 4 sider, nå vil svikte litt nede siden den bare er festet på 3 sider, ettersom undersiden er bortsagd. Redd for at sprekker vil oppstå mellom ny bit med høyde 6cm samt gammel bit på 234 cm. Finnes det en god måte å binde sammen disse bitene? Eller bekymrer jeg meg unødvendig? Kommer ikke til å bytte hele platen.
Ja precis, annars kommer det sprikke i skjøten. Går bra med plyfa eller lignende også.
Ok.
Men det er ikke alle steder hvor jeg enkelt kan legge til en bit bjelke på innsiden. Som f.eks. her. Betyr det at jeg må åpne gipsplaten for å få inn bjelkebiten bak? Finnes det ingen måte å oppnå det samme "utenfra" så å si?
Jeg ville kappe ytterligere 7 cm til å begynne med, jobbe med så tynne remser som 5-7 cm er ikke gøy..
Når jeg har opplevd lignende har jeg kappet osb i 10 cm remser og skrudd på innsiden. 5 cm anlegg per plate pleier å være nok
Hei.
Ja, etter at gulvet bygges opp så vil det bli en solid list som dekker skjøten. Man kan kanskje dobbelfeste listen i begge bitene og på den måten samle dem?
Fra veggens synsvinkel spiller det ingen rolle at den ikke er festet i nederkant, så fyll ut med et valgfritt bordstykke og skaff høyere sokler bare. Ingen idé å klydda med noe som kanskje havner helt bak sokkelen uansett.
En variant er å sette inn et blikkband beregnet for formålet og skru i. Men du må nok sage av en liten bit til, og da kan du jo passe på å sørge for at snittet blir skikkelig rett så blir det enklere å passe inn det pent.
[lenke]
Hei. Dette høres jo interessant ut. Kunne man kunne forsenke inn en slik fra utsiden og så sparkle over?
En variant er å sette inn et plåtband beregnet for formålet og skru i. Men du må nok sage av en liten bit til, og da kan du jo passe på å sørge for at kuttet blir skikkelig rett, så blir det enklere å passe det inn pent.
[lenke]
Plåtbandet er til for en slik situasjon, men man har to lag plate.
Tanken er at man skal godta generalskarv for at plåtbandet stabiliserer.
Det letteste er å gjøre som flere av oss har foreslått; plyfa eller osb bak og skru på gipsen.
Hei. Dette høres jo interessant ut. Skulle man kunne forsinke inn en slik fra utsiden og så sparkle over?
Nei, ikke om du ikke kan skru fra innsiden.
Jeg stemmer for å fjerne noen centimeter til av gipsen, og passe på å gjøre kanten rett, for deretter å forsterke skjøten med valgfritt materiale. Om det er mulig å holde skjøten bak en fremtidig list er det bra, men om du skal sparkle og male resten av veien uansett er det ganske lite merarbeid.
Unnskyld min tegning men er det slik dere tenker? Altså kappe litt til og så skyve inn f.eks. ekstra stendere slik? Og feste den ekstra stenderen skrått mot den nedre eksisterende og så pynte opp samt sette på kompletterende gipsplate? Eller hvordan fester man de ellers?
Unnskyld på forhånd for spørsmålene
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.