Hei.
Nylig kjøpt hus, men tilhørende frittstående garasje.
Nå har turen kommet til garasjen at den skal gjøres pen, og under oppryddingen oppdaget jeg at veggen (den ene kortsiden) har gjennomgående sprekker (man ser lyset...) i seg, fra type gulv til tak. :(
Ser ut som setningsskader...
Veggene er ca 20 cm tykke...

Veggene i garasjen er (i dag kaldgarasje, skal bli varmgarasje), hva jeg tror lettbetongblokker (type lecablokk) men med mye finere porer, og lett å bore i med vanlig bor, og å spikre i. (tidligere eier var ivrig med å spikre i dem...)

Nå til spørsmålet...
Hvordan, og med hva skal jeg tette/reparere disse sprekkene med? Samt hullene etter spikrene? Men fremfor alt sprekkene...
Har prøvd å lese rundt dette og kommer opp alt fra husfix, til Finjas "Laga ute", til pussmørtel osv... men blir ikke klok på det.

Nei, overflatene er ikke pusset, men malt med en slags maling, type kalkmaling eller noe. Så disse kan betraktes som "rå"...

:banghead:

• Liker
raspen86
  • Laddar…
Kan være.... har ingen bilde av det her, men skal legge det opp i kveld. Å bore i det var det ingen problem med vanlig stålborr...

Porøs overflate av porøst byggemateriale, sannsynligvis skum eller avrettingsmasse, med små og større bobler som danner et mønster.

Jo... akkurat... sånn ser det ut.
Fått tips om å bruke murbruk B...??

Siporex liker ikke sterkt bruk, det brytes løs. Ville nok brukt C i stedet.

Ok, så C er svakere... altså typ putsbruk...

MathiasS MathiasS skrev:
Det høres ut som du har vegger av siporex/ytong.

Jeg ville fulgt denne guiden:

[lenke]
Hei! Beklager at jeg åpner en gammel tråd, men problemet med lenker er jo at de etter hvert blir utdaterte. Jeg er i samme situasjon og lurer på om du eller noen som leser dette vet hvilken guide det er som refereres til :)

tusen takk, og beklager igjen!

Ikke rukket å fikse garasjen ennå, et av alle prosjekter, og er nå på G for å begynne der da det skal gjøres i stand innvendig, og skulle sjekke linken..den fungerte jo ikke. :/
Så jeg er litt i samme situasjon som deg sarrigato.

Noen som vet hvilken guide det henvises til? På Finjas side...
@MathiasS

S sarrigato skrev:
Hei! Beklager for at jeg åpner gammel tråd men problemet med lenker er jo at de så småningom blir utdaterte. Jeg er i samme situasjon og lurer på om du eller noen som leser dette vet hvilken guide det er som henvises til :)

tusen takk, og beklager igjen!
Fant denne da jeg selv googlet...
https://www.xella.se/se/docs/279279_Rep_Revner_SE.pdf

Vet ikke hva det var for dokument fra Finja dessverre. I dag henviser Finja til produsenten av lettbetongen.

MathiasS MathiasS skrev:
Vet ikke hva det var for dokument fra Finja dessverre. I dag henviser Finja til produsenten av lettbetongen.
Jo, sett det på flere sider, og Xella som selger ytong-greier har ingen priser. Må kontakte dem.
Men dere tror ikke Murbruk C kan funke?
Blir et sånt prosjekt...

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.