9.351 lest ·
11 svar
9k lest
11 svar
Reparere garasjevegg (lettbetong)! Hvordan? Med hva?
Hei.
Nylig kjøpt hus, men tilhørende frittstående garasje.
Nå har turen kommet til garasjen at den skal gjøres pen, og under oppryddingen oppdaget jeg at veggen (den ene kortsiden) har gjennomgående sprekker (man ser lyset...) i seg, fra type gulv til tak.
Ser ut som setningsskader...
Veggene er ca 20 cm tykke...
Veggene i garasjen er (i dag kaldgarasje, skal bli varmgarasje), hva jeg tror lettbetongblokker (type lecablokk) men med mye finere porer, og lett å bore i med vanlig bor, og å spikre i. (tidligere eier var ivrig med å spikre i dem...)
Nå til spørsmålet...
Hvordan, og med hva skal jeg tette/reparere disse sprekkene med? Samt hullene etter spikrene? Men fremfor alt sprekkene...
Har prøvd å lese rundt dette og kommer opp alt fra husfix, til Finjas "Laga ute", til pussmørtel osv... men blir ikke klok på det.
Nei, overflatene er ikke pusset, men malt med en slags maling, type kalkmaling eller noe. Så disse kan betraktes som "rå"...
:banghead:
Nylig kjøpt hus, men tilhørende frittstående garasje.
Nå har turen kommet til garasjen at den skal gjøres pen, og under oppryddingen oppdaget jeg at veggen (den ene kortsiden) har gjennomgående sprekker (man ser lyset...) i seg, fra type gulv til tak.
Ser ut som setningsskader...
Veggene er ca 20 cm tykke...
Veggene i garasjen er (i dag kaldgarasje, skal bli varmgarasje), hva jeg tror lettbetongblokker (type lecablokk) men med mye finere porer, og lett å bore i med vanlig bor, og å spikre i. (tidligere eier var ivrig med å spikre i dem...)
Nå til spørsmålet...
Hvordan, og med hva skal jeg tette/reparere disse sprekkene med? Samt hullene etter spikrene? Men fremfor alt sprekkene...
Har prøvd å lese rundt dette og kommer opp alt fra husfix, til Finjas "Laga ute", til pussmørtel osv... men blir ikke klok på det.
Nei, overflatene er ikke pusset, men malt med en slags maling, type kalkmaling eller noe. Så disse kan betraktes som "rå"...
:banghead:
Det høres ut som at du har vegger av siporex/ytong.
Jeg ville fulgt denne guiden:
http://www.finja.se/App_Resource/Page/file/betong/5008-1.pdf
Jeg ville fulgt denne guiden:
http://www.finja.se/App_Resource/Page/file/betong/5008-1.pdf
Hei! Beklager at jeg åpner en gammel tråd, men problemet med lenker er jo at de etter hvert blir utdaterte. Jeg er i samme situasjon og lurer på om du eller noen som leser dette vet hvilken guide det er som refereres tilMathiasS skrev:
tusen takk, og beklager igjen!
Ikke rukket å fikse garasjen ennå, et av alle prosjekter, og er nå på G for å begynne der da det skal gjøres i stand innvendig, og skulle sjekke linken..den fungerte jo ikke. :/
Så jeg er litt i samme situasjon som deg sarrigato.
Noen som vet hvilken guide det henvises til? På Finjas side...
@MathiasS
Så jeg er litt i samme situasjon som deg sarrigato.
Noen som vet hvilken guide det henvises til? På Finjas side...
@MathiasS
Fant denne da jeg selv googlet...S sarrigato skrev:
https://www.xella.se/se/docs/279279_Rep_Revner_SE.pdf
Klikk her for å svare