43.685 lest ·
17 svar
44k lest
17 svar
Reparere gammel betongtrapp
Vi har en gammel betongtrapp som er støpt på stedet antagelig da huset ble bygget. De siste fem årene har den begynt å smuldre opp (antagelig på grunn av salt som har vært brukt tidligere) og jeg har forsøkt å reparere den flere ganger men året etter har all reparasjon smuldret bort og trappen i seg selv har også smuldret litt til. Begynner å bli desperat. Skulle helst ønsket å ha den kvar om den kunne fikses.
Hvordan får man en reparasjon av betong til å holde?
Hvordan får man en reparasjon av betong til å holde?
Da det er umulig å vite hvordan betongen i trappen er sammensatt, foreslår jeg at du enten fjerner trappen helt, former og støper en helt ny trapp, alternativt hugger ned alt til armeringen (som ligger plant med trappens underside cirka 3-5 cm over 'bunnen') og bruker 'skallet' som blir igjen som form for ny trapp. Da må du armere om kupen og legge den med 3-4 cm avstand til den gamle. Så sette form for opptrinnene og støpe ny trapp med riktig btg.sammensetning. I den kan du tilsette frostbeskyttende middel slik at btg.-en ikke fryser/vittrer opp i fremtiden.
Å bare skrape av det bortvitrede, er ikke nok. Problemet ligger i at btg.-en ikke er riktig sammensatt. Ofte har man spart på sementen. Og det går ikke å gjøre noe med nå.
___________________
Byggaren
Å bare skrape av det bortvitrede, er ikke nok. Problemet ligger i at btg.-en ikke er riktig sammensatt. Ofte har man spart på sementen. Og det går ikke å gjøre noe med nå.
___________________
Byggaren
Det som skjer i alt murverk, puss og btg. er at saltene felles ut med termisk fuktvandring. (Synes som hvite 'gardiner' på en kjellerinnervegg, for eksempel.) Det er første stadiet til utlekking som gjør at kalk og sement i mørtelen mister sin klebende effekt. Deretter forvitrer (eller rettere sagt: faller fra hverandre) den finere gradasjonen av ballast (grus og stein) internt og skader oppstår. Det er en langsiktig prosess som tar flere år å utvikle seg. I noen tilfeller kan den komme allerede etter et par år. Da ofte i en murt/pusset kjelleryttervegg.akhe skrev:
I ditt tilfelle varmes trappen fra oversiden av solen og fukten går mot undersiden, der den antagelig ikke har blitt sett eller tatt for gitt fordi fukten fra bakken kondenserer og stiger opp gjennom soloppvarmingen og fester seg på btg.undersiden. Det er da naturlig at trappen forvitrer/faller fra hverandre først fra forsiden.
_______________
Byggaren
Maxit har en primer som heter bethoheft og en spesiell reparasjonsbetong, problemet er at du trenger et sjikt på minst 10mm! så du trenger å hogge bort minst 10mm som sagt.akhe skrev:Vi har en gammel betongtrapp som er støpt på stedet, antakeligvis når huset ble bygd. De siste fem årene har den begynt å smuldre opp (antakeligvis på grunn av salt som har blitt brukt tidligere) og jeg har forsøkt å reparere den flere ganger, men året etter har all reparasjon smuldret bort og trappen i seg selv har også smuldret litt mer. Begynner å bli desperat. Skulle helst ønsket å beholde den hvis det gikk å fikse.
Hvordan får man en reparasjon av betong til å holde?
Jeg har reparert min med godt resultat ved først å pigge bort 3-5 cm fra alle ytre flater. Deretter bygde jeg en form og støpte et nytt overflatesjikt med finbetong på sekk. Etter at det hadde herdet, slammet jeg hele trappen. Det ble kjempebra.
Bra tråd!
Hvordan går det Akhe? Har du fikset trappen? Hvis du har gjennomført det, er jeg veldig interessert i metode, erfaringer og resultat.
Jeg kaprer tråden her og legger opp bilder av min trapp. Samtidig lurer jeg på om noen har forslag til hvordan jeg skal fikse min trapp. Det er kjempefine granittskiver på pulverisert betong.
Per.
Hvordan går det Akhe? Har du fikset trappen? Hvis du har gjennomført det, er jeg veldig interessert i metode, erfaringer og resultat.
Jeg kaprer tråden her og legger opp bilder av min trapp. Samtidig lurer jeg på om noen har forslag til hvordan jeg skal fikse min trapp. Det er kjempefine granittskiver på pulverisert betong.
Per.
Hvor ble svaret om duracoat og duratrapp av? Jeg fikk informasjon om et nytt innlegg på mailen nettopp, men finner det ikke her i tråden?

