23.323 lest ·
4 svar
23k lest
4 svar
Reparere fuktskade på betongvegg i kjeller
Jeg har en liten fuktsskade på pussen på en kjellervegg. Det ser ut til å være noen mm med hvit puss og så er den malt. Jeg skulle reparere skaden med lignende puss, men jeg vet ikke hvilken puss det er. Skulle tro at det er kalkpuss, men da vet jeg ikke helt hvilken kalkpuss jeg skulle kjøpe.
Så skulle jeg male med silikatmaling, men nå har jeg oppdaget at veggen er malt, kan jeg male med silikatmaling over en annen maling? Hvilken type maling brukte man på 70-tallet?
Så skulle jeg male med silikatmaling, men nå har jeg oppdaget at veggen er malt, kan jeg male med silikatmaling over en annen maling? Hvilken type maling brukte man på 70-tallet?
Det kan ha vært hvilken som helst farge, også på 70-tallet. Det ser derimot ut til å ikke være en plastfarge, men faktisk en passende farge, type silikat.
Det ser ut som en fuktskade i et hjørne. Er det et yttervegghjørne? Er fuktskadet på grunn av overflatevann/takrenner/nedløpsrør?
Er fuktårsaken utbedret?
Er jo ingen vits i å gjøre om innvendig om ikke grunnårsaken er utbedret.
Det ser ut som en fuktskade i et hjørne. Er det et yttervegghjørne? Er fuktskadet på grunn av overflatevann/takrenner/nedløpsrør?
Er fuktårsaken utbedret?
Er jo ingen vits i å gjøre om innvendig om ikke grunnårsaken er utbedret.
Det er et 70-tallshus, men var drenert for ca 10 år siden. Kjelleren står på uisolert plate, så man kan forvente litt fuktvandring gjennom platen. Derfor ville jeg male med silikatmaling slik at veggen kan puste. Veggen er faktisk en innervegg som går gjennom midten av kjelleren. Tidligere var det struktur tapet på veggen som kan ha bidratt til fuktskaden. På den andre siden av veggen, som bare er malt, finnes det ingen problemer.
Malingen på veggen er veldig matt. Hvordan kan man vite at det er silikatmaling? Er det bare å prøve å male på veggen?
Malingen på veggen er veldig matt. Hvordan kan man vite at det er silikatmaling? Er det bare å prøve å male på veggen?
Dessverre er det jo ingen garanti for at dreneringen har blitt riktig gjort, (om man ikke har gjort den selv eller har fotobevis). Synes at fuktstripene går litt vel langt opp på veggen i hjørnet for at det kun skulle være fra platen, men det kan naturligvis være på grunn av tetthet og/eller dårlig ventilasjon akkurat i det hjørnet.
Hvilken fargetype det er, må man nok sende inn en fargeprøve for å finne ut av. Eller om dere har en fargebutikk med profesjonelt/erfarent personale i nærheten, kan dere jo starte der. Ellers får man ta en sjanse. Går det, så går det. (Noen ganger kan det finnes små prøvebokser.)
Hvilken fargetype det er, må man nok sende inn en fargeprøve for å finne ut av. Eller om dere har en fargebutikk med profesjonelt/erfarent personale i nærheten, kan dere jo starte der. Ellers får man ta en sjanse. Går det, så går det. (Noen ganger kan det finnes små prøvebokser.)
Klikk her for å svare