S
Har plint som er 1 av 12 til bod som ikke ble bra. Brukte Finja grovbetong, dubbet med to armeringsjern inni. Plintene er d=15cm, har stått med papphylsen på og plastfolie over i 3,5 dager for herding. Denne plinten er ca. 55 cm høy, har to større groper ca. 1 cm dype (en vises på bildet).

Var skikkelig sliten da jeg gjorde den og blandet ganske dårlig antar jeg, og forsøkte å vibrere ned ved å riste plinten. Er selvfølgelig nybegynner.

Hva bør jeg gjøre?

• Betongplint med ujevn overflate og en synlig grop står blant trestøtter i en skogkledd bakgrunn, brukt i bygging av en friggebod.
Grunnproblemet er vel dårlig blanding i kombinasjon med utilstrekkelig vibrering. Alternativene er: 1) Bytt ut med ferdig plint eller 2) Gjør om og gjør det riktig. 1) er nok enklest.

Derfor mange beholder papprøret på, det man ikke vet har man oftest ikke vondt av.

S
Takk Justus for kommentaren, kunne tro det. Peter2400, det så jo meget lovende ut når pppen var på... Lurer angående det hvor godt det ville holde? Betong er jo utrolig sterkt, men om den gjøres så her dårlig? Om jeg ikke hadde fjernet pappen hadde det jo stått en friggebod oppå, og det er nok en del hytter rundt om i landet som har dette underlaget.

Vil gjerne melde plinten i konkurransen NM i dårligste plint, utfordrer alle til å legge ved bilde av dårligere plint.

R
Står det noe på plinten nå, bærbjelke eller annet

S
Revehiet: nei, ingenting sto på sokkelen, men nå står ikke sokkelen der heller. Har fjernet den og støpt ny! Hadde du noe annet tips enn det justusandersson skrev?

R
Tenkte bare at om den sto fritt så kunne du træ et litt større rør utenpå og blande litt tynnere betong, for å fylle ut med mellom så ble den fin

S
Aha, det hadde kanskje også gitt tilstrekkelig holdfasthet. Jeg måtte imidlertid ha dratt og skaffet større rør, nå hadde jeg litt ekstra betong og 15-rør. Men det kan jo være verdt å tenke på for noen som leser denne tråden i fremtiden.

Utfordringen i verste plint-SM gjenstår, ser ut som jeg foreløpig går seirende ut av den konkurransen.

• Liker
rävlyan
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.