Hei!
Har nettopp kjøpt leilighet i en bygning fra 1950-tallet hvor det ikke har blitt gjort noen større renovering siden da. Og nå trengs det virkelig. Det er flere problemstillinger, men for å gjøre det mer nyttig for andre lager jeg ulike spørsmål for de forskjellige problemstillingene.

Veggene er dekket med en slags tapet og deretter overmalt med hvit maling. I dette har det selvfølgelig både blitt boret og spikret. Tanken er å reparere alt dette når det uansett arbeides, og før nye tapeter. På noen steder har litt av betongen løsnet i forbindelse med fjerning av plugger eller pålimte ting, se bilde nedenfor.

Veggfylling med synlig hull i malt overflate, delvis eksponert betong eller mur bak, omgitt av hvit maling og sprekker.

Hvordan forberedes et slikt hull, eller et vanlig borehull, for deretter å kunne fylles med noe passende materiale?

Hvilket materiale er passende å fylle med?

Ved inngangsdøren og bak radiatoren er det ingen tapet, men det er trolig malt rett på det som tidligere har vært der. Da jeg fjernet en bit av gulvlisten, falt store deler av betongen (eller hva det nå er for noe) av og eksponerte teglstein (tror jeg), se bilde nedenfor.

Forvitret betong med eksponert murstein bak en vaske i en eldre bygning. Hullet viser en del av den skadede strukturen.
Det du ser er gulvet i underkant, så et hull, og over deler av den ødelagte veggen

Hvordan reparerer jeg et slikt stort hull?

Bør jeg fjerne mer av den betongen som faller av lett før jeg reparerer?

Hva reparerer jeg med?

Vennlig hilsen,
Newbuild

• Skadet veggområde med avskallet puss og eksponert murstein, nær et treplankegulv. Hullet er stort og utsatt for videre reparasjon.
Skruehull og små groper er bare å sparkle med veggsparkel. Det kan synke litt når det tørker, men da får man legge et lag til.

Det er vanskelig å se hvor stort hullet er i nedre delen av veggen. Man bør uansett fjerne løs puss, i det minste den du kan få løs med fingrene uten verktøy. Større hull kan ikke sparkles med veggsparkel fordi det tørker for sakte, sprekker, synker sammen og holder dårlig. Her bør du altså bruke et sparkel som du blander av pulver og vann, enten type HusFix eller gipsputs. Det kan man legge på i tykkere lag, og det er enkelt å jobbe med.

Er du gjerrig og dyktig kan du også pusse veggen med pussmørtel. Det er billigere enn cementsparkel og gipssparkel, men det er betydelig mer komplisert å få bra.

AXS
Gipsmørtel er mitt forslag fremfor husfix, da det er smidigere å arbeide med samt lettere å slipe.

Lykke til!

• Liker
Fred vom Jupiter
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.