Skulle gjerne ville fikse opp inngangstrappen vår som har sett bedre dager. Kantene ser bedrøvelige ut og trenger å pusses/støpes om tror jeg.

Finnes det noe bra materiale som er lett å jobbe med og holder? Hullene kan man jo "armerere" med betongskrue og så herder betongen/fyllmaterialet.

Slik ser elendigheten ut.

Slitt betongentrétrapp med skadede kanter og hull, klare for reparasjon og oppussing. Plasseringen er ved siden av flisebelagte områder. Ødelagt trappetrinn med slitte kanter og sprekker, klar til oppussing.

• Liker
Kustvägen
  • Laddar…
Det der ligner på det jeg laget selv for fem-seks år siden i vår gamle betongtrapp med godt om frostsprengninger og hulrom. Gjorde rent med høytrykksspyler, så boret jeg noen hull og dro i noen betongskruer i de verste hulrommene for å fungere som armering. Mulig at dette ikke var nødvendig, men det gjorde jeg.

Deretter ble det bygget opp form for trinnene via passende planker som ble skrudd fast. Blandet noe Weber-bruk for formålet, sparklet av så det ble glatt og hadde på plastfolie så det skulle tørke/brenne sakte og grundig. Ble bra, har holdt bra i mange år nå. Husker ikke nøyaktig hva det var for Weber-bruk jeg brukte, men kan eventuelt sjekke dette.

• Liker
m@nge
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Det der ligner hva jeg laget selv for en fem-seks år siden i vår gamle betongtrapp med godt om frostsprengninger og hull. Gjorde rent med høytrykksspylervask, deretter boret jeg noen hull og dro i noen betongskruer i de verste hullene for å fungere som armering. Mulig at dette ikke var nødvendig, men så gjorde jeg.

Deretter ble det bygget former for trinnene via passende bord som ble skrudd fast. Blandet noe Weber-bruk for formålet, sparklet av så det ble glatt og hadde på plastfolie så det skulle tørke/brenne langsomt og ordentlig. Ble bra, holdt bra i mange år nå. Husker ikke nøyaktig hva det var for Weber-bruk jeg brukte, men kan eventuelt sjekke opp dette.
Du har ingen bilder, typ før-etter?

Nei dessverre, ingen "før"-bilder men tro meg når jeg sier det så verre ut enn hva du viser. Alt mose og mugg må renses bort ordentlig før man begir seg ut på å støpe ellers fungerer det ikke. Kanskje kan ordne noen "etter"-bilder etter disse fem årene eller hva det kan være, når jeg er på plass igjen om ca en uke.

H Harald Blåtumme skrev:
Nei dessverre, ingen "før"-bilder men tro meg når jeg sier det så verre ut enn det du viser. Alt mose og mugg må renses bort ordentlig før man begynner å støpe, ellers funker det ikke. Kanskje kan ordne noen "etter"-bilder etter disse fem år eller hva det kan være, når jeg er på plass igjen om ca en uke.
Hva brukte du for preparat for å virkelig få bort all mose og påvekst? Algemiddel, fysisk skrubb?

Kun høytrykksspyling med vanlig vann. En god bieffekt med det er at man samtidig metter betongen med fuktighet, noe som gjør at aktuelt reparasjonsbruk fester svært godt. Typisk nok er jeg ikke hjemme akkurat nå, men skal forsøke å sjekke hva slags bruk jeg brukte.

Husker at jeg gjorde et forsøk året før, men dette mer standardmessige bruket holdt veldig dårlig og sprakk bort. Gjorde om med dette Weber-bruket som var ment for akkurat dette, og ekstremt bra holdbart resultat. Det er en trapp som saltes hver vinter, og det er ingen problemer i løpet av noen år.

På din trapp ville jeg også vurdert å legge på en stein-coating, finnes en del flotte systemer med forskjellige nyanser man kan se på som gir et svært pent inntrykk. Men det avhenger jo litt av forutsetninger og hva man ønsker å oppnå. Jeg har ikke gjort dette på vår trapp enda, men har vurdert det.

• Liker
m@nge
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Kun høytrykkspyler med vanlig vann. En god bivirkning av det er at man samtidig metter betongen med fuktighet, noe som gjør at den aktuelle reparasjonsmørtelen fester ekstra godt. Naturligvis nok er jeg ikke hjemme akkurat nå, men skal prøve å sjekke hva slags mørtel jeg brukte.

Husker at jeg gjorde et forsøk året før, men denne mer standardmørtel holdt veldig dårlig og sprakk bort. Jeg gjorde om med denne Weber-mørtelen som var beregnet for nettopp dette, og resultatet ble ekstremt holdbart. Det er en trapp som saltes hver vinter, og det har ikke vært noe problem i flere år.

På din trapp ville jeg også vurdert å legge på et stein-coating, finnes det noen stilige systemer med ulike nyanser man kan se på, som gir et veldig pent inntrykk. Men det avhenger litt av forutsetningene og hva det er man vil oppnå. Jeg har ikke gjort dette på vår trapp ennå, men vurdert det.
Jeg vurderer å legge et lag puss/mørtel på hele trappen, ikke bare ved selve reparasjonene. Men det føles som et stort og omfattende prosjekt, så da må jeg vite at det er bra saker jeg kjøper. Vil ikke gjøre det om igjen neste år.

M m@nge skrev:
Jeg vurderer å legge et lag puss/mørtel på hele trappen, ikke bare ved selve skadene. Men det føles som et stort og omfattende prosjekt, så da må jeg vite at det er bra saker jeg kjøper. Vil ikke gjøre det om igjen neste år.
Det eneste jeg kan uttale meg om er nettopp dette hvordan man reparerer skader du viser, det er hva jeg har gjort selv.

Å pusse om hele trappen, der håper jeg at mer erfarne folk kan komme inn med råd og tips. Kan gjette at det handler om å ha en passende primer for å få godt feste men som sagt, jeg vet altfor lite om dette for å kunne gi råd.

Det der lille burde du kunne fikse enkelt med Ardex A46.
Tror det blir vanntett med 2 lag av det, har selv begynt å reparere trappen min med det.
Finnes en lignende tråd med gode tips.

N
Høytrykksvask, først rep 05, deretter rep 25 på skader, så rep 995 på hele trappen. Ikke lys grå farge.

nino nino skrev:
Det der lille burde du kunne fikse enkelt med Ardex A46.
Tror det blir vanntett med 2 lag av det, har selv begynt å fikse trappen min med det.
Finnes en lignende tråd med gode tips
Ja det går sikkert å fikse som du sier. Men jeg skulle ønske å friske opp hele trappen når man likevel holder på. Blir kanskje litt flekkete?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.