Hei!

Har fått et hus fra -40 som nå skal få en kjelleroppussing.

Har et hull på ca dia 15 cm der det gamle påfyllingsrøret til oljetanken har vært. Utsiden er pusset og tettet, men hvordan gjør jeg det best for å dekke hullet mot innsiden?

Neste del er en dørkarm, 8x19, som skal bort. Innenfor karmen sitter en trelekt, innfelt i betonghullsteinen, for festing av karm. Tar jeg bort lekten blir det jo et dypt "spor" i betonghullsteinen. Vil helst unngå å utvide åpningen ved å slå bort utstikkende kanter. Finnes det en smidig løsning for å fylle ut sporet, eller er det å støpe igjen alt som gjelder?

Kan nevne at det blir puss og silikatmaling som finish på begge stedene.

Trekonstruksjoner kan jeg håndtere, men mure, støpe, pusse og lignende er jeg nybegynner på, så den som er vennlig nok til å gi tips må gjerne være veldig tydelig :)

Ta en murstein, bit av betong, leca eller lignende av passende størrelse. Deretter fester du denne ved hjelp av puss i hullet. Så kan du pusse over som vanlig.

Skåret i dørkarmen pusser du også igjen. Bruk planker på sidene som mothold, for å få pene kanter.

Hvordan man pusser kan sikkert virke vanskelig før man har prøvd. Men det er enkelt for en normalhendt person å gjøre. Google litt, og du vil finne mengder av guider og filmer som viser hvordan det gjøres.

For dette huset bør "Putsbruk C" være riktig valg.

Takk for svar eviljava!

Det finnes mange fine tråder i dette forumet om pussing, så pussingen ordner seg nok.

Å fylle hullet med leca høres ut som det mest praktiske. Kan formes riktig.

Selve "sporet" som blir av regelen er ca 100mm bredt og ca 55mm dypt. Det ville innebære 10,5 liter puss for å fylle dette. Da burde fylling med grovbetong K25 være bedre. Kjipt med tørketid bare...

Man kan jo tenke seg å bruke leca her også, men skal det stables i høyden vil man nok ha litt armering som holder det på plass. Blir også vanskelig å få til på grunn av ujevnheten i sporet.

Plåtregel som støtte bak pussen, kledd i hønsenetting for at pussen skal feste seg kanskje?

Lage en gabion av leca-kuler og nett og kjøre inn i sporet med et ytre lag av betong? Men da kanskje betong og puss sprekker lett.

Det burde finnes et beste tips på dette forumet av klokskap!

Eller så limer du fast cellplast i sporet og pusser på det.

Såklart, hvor fornuftig som helst! At man ikke tenkte på det. :banghead:

Takk så hjertelig for hjelpen!

Eller kjøper en billig boks med fugeskum på Bauhaus fyller hullet og pusser på skummet.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.