Jeg har revet en innervegg av lettbetong i kjelleren. Lettbetongveggen gikk ned ca. 15 cm under betonggulvet, så nå finnes det en grøft i gulvet som må repareres. Det eksisterende kjellergulvet ser ut til å bestå av tre lag: nederst mot bakken en hardbetongplate, i midten ca. 10 cm pimpsteinknusing, og øverst slipet hardbetong. Pimpsteinknusingen virker ganske lur, siden den antagelig både isolerer og bryter kapillæreffekten.

Nå til spørsmålet. Hvordan reparerer jeg grøften?

Et lite klargjørende. Altså, grøften går ned til det nederste gulvlaget - hardbetongen. Jeg trenger altså å erstatte pimpsteinknustet med noe annet. Ville lecakuler fungere? Hvilken betong til det øverste laget er best?

Et annet problem som jeg nå legger merke til er at gulvnivået skiller seg en knapp cm. Hvordan får man best gulvflaten i nivå? Avrettingsmasse eller masonite? Jeg tenker at det skal være platonmatte mot betongen.

Hvorfor ikke teste Cellebetong. Cellplastkuler med sement som bindemiddel. Det finnes hurtigbrinnende som kan støpes over etter 3 timer. Ta en titt på K-rauta, de har. Du må dog legge noen cm med sparkel på for å få bæreevne. Hvis du likevel skal flytsparkle, så kan du jo kjøre hele veien inkl. "diket".

Takk. K-Rauta neste.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.