P
Hei,

Har nettopp skaffet meg et 70-tallshus med den selvfølgelige jodlerbalkongen. Et av vårens prosjekter blir å fikse balkongen, der rekkverket og planken hvor rekkverket er festet er råttent og fælt. Det jeg lurer på nå er hvordan man skal gå frem, om det går å fikse selv, om det bare er å ringe nærmeste snekker og så videre og så videre. Her kommer noen bilder på situasjonen:

1. Oversikt, se hvordan rekkverket svikter der festepunktet totalt har gått i stykker
Balkong med hvitmalt rekkverk og synlige skader, spesielt ved festepunkter, mot en mørkere husfasade. Rekkverket ser slitt og ustabilt ut.

2. Nærbilde av det verste
Murkent rekkverk på balkong med synlig skade og dårlig festing. Skadet treverk med flekker av avskallende maling under lyse omgivelser.

3. Nærbilde litt ovenfra så man ser delen som stikker over uteplassen
En nærbilde av en sliten balkong med et hvitt rekkverk, der noen planker er skadet og fliser av maling er synlige.

4. Baksiden. Merk et sannsynlig tidligere forsøk på å forsterke opp. (EDIT: Nope, bare en vanlig skjøt)
Bilde av undersiden av en balkong med murket treverk og skader ved festepunktene, omgitt av trehus og trær i bakgrunnen.

Mine tanker:
  • Jeg er helt klar over at det syke treverket må bort, det går ikke an å støtte opp på annen måte.
  • Jeg tenker at rekkverket nok ryker uansett, det kan jeg rive selv og det er ingen hast med å få opp et nytt (kan ta det neste år, mye å fikse med som har prioritet).
  • Tenkte å støtte opp rekkverket snarest ved å "henge" den sviktende delen i bjelkene over balkongen slik at det avlastes litt.
  • En tanke jeg hadde var å sage bort en del av den horisontale planken, fra der uteplassen begynner og så mye som trengs for å få bort det som er dårlig. Deretter sage til en tilsvarende og tilpasse, feste med f.eks. grove hullplater og bolter på hver side. Ikke sikker på om det holder å sage bort såpass lite nærmest uteplassen, eller om holdfastheten deretter blir altfor dårlig.
  • Jeg er ikke fremmed for å ringe en snekker.
Hva tror dere? Hva ville dere ha gjort? Går det å få til noe bra? Alle tips tas imot med takk!

Sist redigert av en moderator:
"Jodlebalkong"? :crysmile::crysmile::crysmile::crysmile:

Ok, alvorlig: Det skal vel bare være å erstatte gamle planker med nye. Det kommer jo neppe til å rase mens du gjør det (du har flere bærende bjelker uansett).

Riv bort hele plankene, de som er skadet, og sett inn nye på samme måte som de gamle satt.

Så kan man jo fundere på hvorfor skaden har oppstått; renner det vann der?

P
ricebridge ricebridge skrev:
"Jodlebalkong"? :crysmile::crysmile::crysmile::crysmile:

Ok, alvorlig: Det skal vel bare være å erstatte gamle planker med nye. Det kommer jo neppe til å rase mens du gjør det (du har flere bærende bjelker uansett).

Riv bort hele plankene, de som er skadet, og sett inn nye på samme måte som de gamle satt.

Så kan man jo fundere på hvorfor skaden oppsto; renner det vann der?
Hehe, ikke jeg som myntet uttrykket! https://sv.wikipedia.org/wiki/Joddlarbalkong

Angående å bytte rett av - det ville blitt en stor utskifting da den horisontale planken går hele veien, tvers over alt. Hadde tenkt å bytte en mindre del, men det er kanskje dumt?

Bra fundering om årsaken til skaden. Vet ikke hvorfor, men skal holde et øye med det.

EDIT: Feil av meg! De går ikke tvers over hele veien, men er skjøtet. Her synes skjøtene (litt litt) bedre:
Overhengende trestruktur med skarvede horisontale bjelker, noen steder med synlige skader og sprekker under taket.
Misforsto funksjonen, det er altså ikke forsøk på å styrke opp rundt skaden men forsterkninger rundt skjøtene ved konstruksjon.

Sist redigert av en moderator:
Om du tenker på de ”ekstra” bordene utenpå, som vises midt i ditt siste bilde, så ja, det er skjøt fra byggingen. Ganske vanlig måte å skjøte på, har selv brukt det. Så det burde ikke være så stort arbeid.
Om du av en eller annen grunn må bytte en mindre del, så skjøt på samme måte, med utenpåliggende bord på hver side. Piece of cake.

at det har råtnet skyldes nok mest på malingen med kanskje en uegnet farge. Det ser ut til å være maling på absolutt alle flater uten noen som helst mulighet for treverket å tørke ordentlig. Kanskje ganske utsatt plassering også.

P
Det er klarere når man forstår ;) Takk!

Tenker nå på om balkongens gulv kan reddes, eller om jeg må rive det opp for å komme til. Løsne ytterst er såklart et must, siden det er festet i bordet som skal byttes.

Så håper jeg også å kunne komme til skikkelig over uteplassen, men forutsatt at rekkverket rives helt burde det gå bra.

Bra tips om malingen, skal sørge for at det blir behandlet korrekt fremover, alt skal uansett males om tenker jeg. Da ser jeg også hvordan den andre tilsvarende bordet har det.

Hva er det for spennvidde? Jeg skulle ha revet hele den ytterste bærbjelken (eller som du sier horisontale bordet) og erstattet med en ny. Og revet hele gjerdet. Har det begynt å råtne et sted på grunn av uegnet maling, er det å forvente at det råtner overalt.

• Liker
ricebridge
  • Laddar…
P
T Thomas_Blekinge skrev:
Hva er det for spennvidde? Jeg ville ha revet hele den ytterste bærelist (eller som du sier horisontale planken) og erstattet med en ny. Og revet hele gjerdet. Har det begynt å råtne et sted pga upassende maling så er det å forvente at det råtner overalt.
Den hvite rekkverksdelen av balkongen er cirka åtte meter bred. Innså dog nå at de to bærelistene (skarvet på midten) fortsetter å løpe hele husets bredde, det vil si også under den grå delen en meter eller to. Hvordan kommer man til for å bytte hele, tror du? Ser ut som at mer enn rekkverket vil måtte rives i så fall.

Toetasjes hus med hvit og grå fasade, balkong med hvitt rekkverk som dekker hele husets bredde, vinterlandskap med snø i hagen.
Nærbilde av hvitt og grått balkongrekkverk, med detaljer av slitte bord og bærende konstruksjoner under.
En balkong med hvitt rekkverk og grå vegg, sett mot en snødekt bakgård. En stige står lent mot rekkverket.

Jeg er enig med Stefan1972, virket har råtnet fordi det har vært malt med en diffusjonstett farge (typ akrylatfärg) på alle sider. Ingen tre klarer det. Det finnes etter min oppfatning ingen alternativ til å bytte alt sammen. Det stikker dessuten i øynene å se hvordan bærende regler er skarvet. Veldig uprofft.

• Liker
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
P
J justusandersson skrev:
Jeg er enig med Stefan1972, treverket har råtnet fordi det har blitt malt med en diffu­sjonstett maling (type akrylatmaling) på alle sider. Ingen treverk klarer det. Det finnes etter min oppfatning ingen alternativ til å bytte alt sammen. Det er dessuten iøynefallende å se hvordan bærende bjelker er skjøtet. Veldig upro­fesjonelt.
Bytte rekkverket virker å være selvsagt, og også ytterkant bjelkene. Spørsmålene er da om jeg trenger å bytte hele ytterkanten bærelinjen, hvordan jeg får tilgang til å gjøre dette (se innlegget over ditt) samt hvordan jeg i så fall skjøter den nye. Finnes det bedre fremgangsmåter, mener du?

Du skal ikke skjøte, bestill hele lengder. Alt trevirke som har vært malt på samme måte må byttes. Det er ingen poeng i å nesten reparere noe.

P
J justusandersson skrev:
Du skal ikke skarve, bestill hele lengder. Alt virke som har vært malt på samme måte må byttes. Det er ingen vits i å nesten reparere noe.
Jeg forstår, det ville altså innebære samtlige lekter og dermed helt oppbrutt gulv. Også den vertikale stolpen ville da ryke. Betydelig større innsats! Med tanke på at det ikke er sikkert at det råtnet på grunn av malingen - kan jeg undersøke dette for å være sikker? Slipe opp litt av det andre virket og se etter? Spørsmålet om hvordan man kommer til endene av virket under de gråmalte delene gjenstår fortsatt.

Den lille biten av fasaden får du jo plukke ned, dette er ikke en jobb man gjør på fredag ettermiddag mellom 15-16. En stillas å jobbe fra er jo nesten et must og så er det bare å begynne å rive til man ikke orker mer.

Hvis du vet at det er malt med akrylatmaling, trenger du ikke gjøre flere undersøkelser. Søylens tilstand kan du sjekke ved å stikke i den med en skarp kniv. I friskt konstruksjonsvirke kommer man da ikke langt. Deretter er det bare å følge Stefans N:s råd i innlegg #13. Ta ned alt som må tas ned (også fasadekledning som skjuler bjelker), bruk stillas og ta deg god tid. Du lærer mest ved å gjøre jobben selv.

P
Jeg vet ikke hvilken farge som er brukt, skal undersøke treverket! Takk.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.