I
Hei,

Vi har et trehus fra 70-tallet med en mexiteglfasade. For det meste ser den bra ut, men noen steder har det sprukket og falt av. I noen tilfeller har 2–3 steiner falt av i gruppe mens mørtelen sitter igjen. Mitt spørsmål er om det er greit å lime dem fast med en form for steinlim, eller om man må brøyte ut fugene og legge ny mørtel? Veggene er ikke bærende, men kun for utseende.

Akkurat det har jeg ikke prøvd, men ville ikke nølt med å prøve. Jeg har med suksess limt skiferplater med våtromssilikon på vår veranda. Ideen fikk jeg fra monteringsanvisningen til en åpen peis som jeg hjalp en venn med å montere. Der ble våtromssilikon brukt for å montere täljstein på peisens utside.

Edit: Mexitegel kan nok være følsomt for nyansen om det man limer med vises utenfor limfugen, men det trenger det kanskje ikke gjøre. Trolig enklere å få det nærmest usynlig sammenlignet med å fargetilpasse nytt fugemasse til det eldre. Trolig går det an å lime stein med litt av hvert, men det er nok bra å kontrollere at temperaturområdet er tilstrekkelig først.

Sist redigert:
A
Lim. Smart idé!
Nøye å ikke søle. Det pleier å være vanskeligere å fargematche fugen da det er vanlig med kulørbrutt til mexitegel.

I
Ja, det ble Tec7 og Biltemas multibond, altså ting jeg hadde hjemme, håper det holder i lengden.

• Liker
TommyC
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.