Hei,

Jeg har et hus fra 67 med støttemur fra antageligvis samme tidsperiode. Muren er støpt i betong og dekket med noe grovkornet som ligner spritpuss eller puss blandet med grus. Bilde vedlagt.

Pussen har sluppet på flere steder. Hvordan reparerer jeg dette? Vet noen hvordan det ble gjort før i tiden?

Takk på forhånd.
/Tom

• En gammel betongstøttemur med sprukket overflate, delvis dekket av mose og omkranset av gress, med flekkvis avskallet puss.
Bump

B
Er absolutt ingen ekspert, så du får ta det jeg skriver med en klype salt. Jeg hadde banket bort alt løst, og deretter gått på gjenstående rester med vinkelsliper med stålbørste-hode, så grunnen er bra. Deretter lagt et grunningbruk a, type rødgrunn a, løst som grøt i et tynt lag. Etter det festet opp et pussnett (galvanisert). Deretter 2 lag pussbruk b.

Du kan jo sjekke på f.eks. finja eller weber, og se hvilke produkter de foreslår til sokkel. En mur er jo mer utsatt enn en sokkel, så det trengs minst like bra oppbygging som for en sokkel.

Du ville sikkert kunne bruke deg av fiberforsterket bruk også, men det er ganske dyrt, så jeg hadde sjanset på billigere produkter og akseptert litt kortere levetid på jobben. Er det et større arbeid eller hvis du virkelig vil at det skal holde minst 15 år, ville jeg nok kontaktet f.eks. supporten på combimix og spurt hvilke produkter de anbefaler.

Lenge tilbake i tiden så var det vel kalkbruk som gjaldt, men det er jo åpenbart at dette er en betongmur, så jeg hadde nok fortsatt på sementbaserte bruk (med en viss innslag av kalk), og ikke brukt meg av rene kalkprodukter.

• Liker
tomkeifer
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Er absolutt ingen ekspert, så du får ta det jeg skriver med en klype salt. Jeg hadde banket bort alt løst, og deretter gått på gjenværende rester med vinkelsliper med stålbørstehode, så grunnlaget er bra. Deretter lagt et grunningsbruk a, typ rødgrunn a, løst som velling et tynt lag. Etter det feste opp et pussnett (galvanisert). Deretter 2 lag pussbruk b.

Du kan jo sjekke på f.eks. finja eller weber, og se hvilke produkter de foreslår på sokkel. En mur er jo mer utsatt enn en sokkel, så det trengs minst like bra oppbygging som for en sokkel.

Du kan sikkert bruke fiberforsterket bruk også, men det er ganske dyrt, så jeg hadde satset på billigere produkter og akseptert litt kortere levetid på jobben. Er det en større jobb eller hvis du virkelig vil at det holder minst 15 år, ville jeg nok kontaktet f.eks. supporten på combimix og spurt hvilke produkter de anbefaler.

Langt tilbake i tiden var det vel kalkbruk som gjaldt, men det er jo åpenbart at dette er en betongmur, så jeg hadde nok fortsatt med sementbaserte bruk (med viss innslag av kalk), og ikke brukt rene kalkprodukter.

Stort takk!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.