1. Noen tips for hvordan man skal gjøre med dørene?
De ser ut sånn her:
Ripete og stygge, tenkt å male dem hvite. Tror ikke det holder å slipe bare, hvordan får man det glatt på beste måte for å males?
2. Kom til å knuse termostaten:
Hvordan bytter man denne? Må man stenge av vannet eller hvordan fungerer det?
3. Så skal gulvsokkel dit i to rom. Betongvegger. Hva er ulempen med å lime disse i stedet for å spikre? Foruten at de blir vanskelige å fjerne.
Når man sager list, hva skal man bruke for sag for å minske risikoen for flis og få en fin jevn sagoverflate?
1. Jeg har omtrent det samme dilemmaet, jeg vurderer å slipe (om det går) og lakke med noe som gjør at man fortsatt ser ådringen.
3. Sjekk at gulvet er jevnt først, mitt gikk som alpene så jeg måtte bore og plugge. Jeg sagde med en finere sag, vend trestykket slik at eventuell flising skjer på innsiden.
1. Jeg har omtrent samme dilemma, jeg vurderer å slipe (om det går) og lakke med noe som gjør at man fortsatt ser ådringen.
3. Sjekk at gulvet er jevnt først, mitt såg ut som Alpene så jeg måtte bore og plugge. Jeg saget med en finere sagtann, vend trestykket slik at eventuell flising skjer på innsiden.
Jeg er redd for at platene er for tynne slik at man ikke kan slipe mye mer enn bare den gamle lakken. Tenkte om det fantes noe fint fint sparkel eller lignende som kan trenge ned i ripene som går dypt.
Hvorfor ble det bedre mot gulvet når du boret? Når man sager, skal man kun dra sagen i én retning da mener du? Så om man har baksiden av listen mot seg, drar man kun sagen mot seg?
Skal du ha glatte dører så kan du jo bruke en fyldig primer.
For da kunne jeg tvinge ned listen =)
Kommer an på sagbladets tannstilling, min tar mest når man trykker fra seg, følgelig hadde jeg innsiden fra meg (og overkanten opp).
Med håndsag sager man fra ut/foran, og det er kun fra deg at du feller/sager. Japansager er motsatt...
Døren vasker du og finsliper. Er hakkene dype, sparkler du med en finsparkel, spør i malingsbutikken. Bruk grunning, og deretter 2-3 lag lakkmaling. Rulle kan være bra for en glatt overflate. Men gå til en ordentlig malingsbutikk, så hjelper de med tips...
Jeg hadde lignende dører med gabon finer fra 1971. Jeg limte på nye dørplater som finnes å kjøpe i en velassortert byggevarebutikk. Det finnes glatte, men også ulike typer av fuskspeil avhengig av hva man vil ha.
Jeg vet ikke om jeg forsto spørsmålet. Du limer den på begge sider av døren. Folien er kun ca 0,8 mm tykk der dørbladet går mot karmen. Sideflatene på døren maler man.
1. Noen tips for hvordan man skal gjøre med dørene?
De ser ut slik:
[bilde]
Riper og stygge, tenkt å male dem hvite. Tror ikke det holder å bare slipe, hvordan får man det glatt på best mulig måte for å males?
Du kan jo også kjøpe helt nye glatte hvite for ca 300 kr. Riktignok med "nye" typen av hengsler og "nye" standardmål. Ta turen til byggevarehus og sjekk. Tror at maling og sparkel koster mer.
/J
hecke: Ah okei, jeg trodde speilene på dørene var forsenkede, men de var hevet i stedet (eksempelet er dessuten veldig likt hvordan dørene mine ser ut i dag, gabon med påspikede furulister)
erikssonjorgen: Da må man bytte ut hele karmen. Visst det kommer litt an på hvor gammel døren er. Det finnes de som selger i riktige mål, men da koster de rundt 1000 kr, og om man har lagt nytt gulv som jeg har (parkett i stedet for plastmatten som tidligere) så må man kappe i underkant.
erikssonjorgen: Da må man bytte ut hele karmen. Visst det avhenger litt av hvor gammel døren er. Det finnes de som selger i riktige mål, men da ksotar de rundt 1000kr, og om man har lagt nytt golv som jeg har (parkett istedenfor plastmatten fra tidligere) så må man kappe i underkant.
Da hadde jeg levert inn dørene for sprøytelakkering. Ellers er det som det er skrevet ovenfor, sparkle og slipe.... osv
Da hadde jeg levert inn dørene for sprøytemalering. Ellers er det som det er skrevet ovenfor, sparkle og slipe.... osv
/J
Hva kan sprøytemalering koste, har du noen anelse?
Vi har lagt nytt gulv og malt veggene rundt karmene, så vil ikke bytte karmene. Sannsynligvis gjør vi dette selv da jeg mistenker at å la noen andre gjøre det lett blir dyrt.
vi har sprøytelakkert og frest våre innerdører som er massive. De glatte dørene tror jeg kostet ~600 og de med frest ~800:-. Ble skikkelig bra, da fikset de alle skavankene på dørene med...
//
M
vi har sprøytemalt og frest våre innerdører som er massive. De glatte dørene tror jeg kostet ~600 og de med fresing ~800:-. Ble skikkelig bra, da de fikset alle skavankene på dørene med...
//
M
Sendte en forespørsel til noen som driver med dette her i Västerås. De ville ha 1500kr/dør... for den prisen føles det som jeg heller står noen helger i garasjen selv og gjør det.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.