Skal slå på renovasjonsgips på en sponplatevegg for å slippe å se sprekker i tapet/maling som har vært frem til nå. Først tenkte jeg å skru sponplatene ordentlig, de er bare spikret i dag.

Har lest gipsplateprodusentenes anvisninger og diverse tråder her, men blir ikke helt klok på et par ting;

* Man skal jo unngå å skjøte gipsen i vindu-/døråpningenes forlengelse. Hvor mye utenfor trenger man å gå? Holder det med 10 cm?
* Holder det å skru i sponplaten, eller må man skru i stenderne også?
* Renovasjonsgipsen bygger jo 6 mm, hvordan løser man enklest og penest vindussmygene? Finnes det passende list å bygge på med?

Annet jeg trenger å tenke på?

S
ja bare skjøten kommer utenfor
ja. har du sponplate ville jeg prøvd å treffe stendere så mye som mulig
kan funke med klosslist
vær forsiktig når du skrur. kan bli "fjell" rundt skruen.

jeg ville ha tatt "vanlig" gips

Min spontane gjetning er at hvis du skrur sponplatene skikkelig i lektene så kan du få tapetet til å holde uten gips.

Om du monterer gipsen med skjøtene forskjøvet fra sponplateskjøtene, så vil du på den andre siden ikke trenge å skru sponplatene.

Det burde absolutt holde å skru gipsen direkte i sponplatene uten å treffe lektene, men husk at man lett kan få store biter som faller av fra baksiden av sponet hvis man skrur uten å forbore.

Det finnes lister med en fals for formålet.

Takk for tipsene! :)

Når jeg byttet terrassedøren så gjorde jeg de nye smyggene 6 mm dypere som forberedelse for renoveringsgips, så jeg får nok holde meg til det. Ellers er jo standardgips billigere :)

Avemo skrev:
Det finnes foringer med en fals for formålet.
Ja, har lest at det skal finnes. Men hvor?! :)

S
hælforsterkning

46 spenn meteren på Beijer, hvilket røverpris :x
Trenger jo drøyt 30 lpm...

Hm.
Dessuten ser det ut til at alt hælfôr hos forhandlerne jeg har sjekket med bare har med 12 mm hæl. Renoveringsgipsen er jo 6 mm... :(

Avemo skrev:
Min spontane gjetning er at hvis du skrur sponplatene ordentlig i bjelkene så kan du få tapeten til å holde uten gips.
Mine spon er spikret og limt mot bjelkene, men det sprekker uansett, bare gips som holder.

Enten kjører du 13mm gips og kledning eller så kjører du renoveringsgips og legger en liten spikerslag under kledningen. Det finnes ingen fordeler med renoveringsgips da den er dyrere og vanskeligere å få bra.

Sist redigert:
  • Liker
Robbalove
  • Laddar…
Ja, det får nok bli vanlig gips tross alt :).
Vurderte en liten salningslist også, men da skal man dels produsere denne pluss sparkle mellom denne og den gamle vindussalningen. Det blir bare krøll....

Stefan N skrev:
Mina spon er spikret og limt mot bjelker, men de sprekker likevel, bare gips som holder.
Nei, det er ikke bare gips som holder. Det kan fungere med spon uten at det sprekker. Og gips kan også sprekke i skjøtene. Men gips er et sikrere kort enn spon.

S
mexitegel skrev:
Hm.
Dessutom ser det ut som om alt klackfôr hos forhandlerne jeg har sjekket med bare har 12 mm klack. Renoveringsgipsen er jo 6 mm... :(
ja.det er fordi man ofte former dem til. ferdige med riktig klack for deg går jo å bestille men blir dyrere da

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.