8.744 lest ·
11 svar
9k lest
11 svar
Renoveringsgips på sponplater - hva tenke på?
Skal slå på renovasjonsgips på en sponplatevegg for å slippe å se sprekker i tapet/maling som har vært frem til nå. Først tenkte jeg å skru sponplatene ordentlig, de er bare spikret i dag.
Har lest gipsplateprodusentenes anvisninger og diverse tråder her, men blir ikke helt klok på et par ting;
* Man skal jo unngå å skjøte gipsen i vindu-/døråpningenes forlengelse. Hvor mye utenfor trenger man å gå? Holder det med 10 cm?
* Holder det å skru i sponplaten, eller må man skru i stenderne også?
* Renovasjonsgipsen bygger jo 6 mm, hvordan løser man enklest og penest vindussmygene? Finnes det passende list å bygge på med?
Annet jeg trenger å tenke på?
Har lest gipsplateprodusentenes anvisninger og diverse tråder her, men blir ikke helt klok på et par ting;
* Man skal jo unngå å skjøte gipsen i vindu-/døråpningenes forlengelse. Hvor mye utenfor trenger man å gå? Holder det med 10 cm?
* Holder det å skru i sponplaten, eller må man skru i stenderne også?
* Renovasjonsgipsen bygger jo 6 mm, hvordan løser man enklest og penest vindussmygene? Finnes det passende list å bygge på med?
Annet jeg trenger å tenke på?
Min spontane gjetning er at hvis du skrur sponplatene skikkelig i lektene så kan du få tapetet til å holde uten gips.
Om du monterer gipsen med skjøtene forskjøvet fra sponplateskjøtene, så vil du på den andre siden ikke trenge å skru sponplatene.
Det burde absolutt holde å skru gipsen direkte i sponplatene uten å treffe lektene, men husk at man lett kan få store biter som faller av fra baksiden av sponet hvis man skrur uten å forbore.
Det finnes lister med en fals for formålet.
Om du monterer gipsen med skjøtene forskjøvet fra sponplateskjøtene, så vil du på den andre siden ikke trenge å skru sponplatene.
Det burde absolutt holde å skru gipsen direkte i sponplatene uten å treffe lektene, men husk at man lett kan få store biter som faller av fra baksiden av sponet hvis man skrur uten å forbore.
Det finnes lister med en fals for formålet.
Mine spon er spikret og limt mot bjelkene, men det sprekker uansett, bare gips som holder.Avemo skrev:
Enten kjører du 13mm gips og kledning eller så kjører du renoveringsgips og legger en liten spikerslag under kledningen. Det finnes ingen fordeler med renoveringsgips da den er dyrere og vanskeligere å få bra.
Sist redigert:
Ja, det får nok bli vanlig gips tross alt
.
Vurderte en liten salningslist også, men da skal man dels produsere denne pluss sparkle mellom denne og den gamle vindussalningen. Det blir bare krøll....
Vurderte en liten salningslist også, men da skal man dels produsere denne pluss sparkle mellom denne og den gamle vindussalningen. Det blir bare krøll....
Klikk her for å svare