Hei! Skal sette gips i taket og lurer på om det fungerer med 6mm renoveringsgips? Det har tidligere vært et papptak som dessverre har blitt fuktskadet, under pappen sitter rupanel. Hva er problemet med å sette opp 6mm? Er det at platene blir uhåndterlige og knekker? Ellers ville det jo vært bra å få de avfasede kantene for å lettere kunne sette fiberremse og sparkle. Noen som har prøvd?
 
P
Ja, det fungerer med ROT-gips.
Fordelene med å velge 13 mm gips i stedet er at den ikke er like følsom for ujevnheter i underlaget, og personlig synes jeg at skruingen blir "glattere" på 13 mm. 6 mm kan være litt svaiende og bynglete å jobbe med alene, men vekten taler jo til dens fordel.
Jeg ville ha brukt 13 mm gips i 900-bredde, og eventuelt leid en gipheis, avhengig av hvor stort taket er.
 
Lei gipshissen selv om det bare er 4-5 plater. Det er verdt det for å unngå å si opp kameratskapet med ryggen dagen etter.
 
Om man først skal ha gipshiss så kan man like gjerne ta 1200 brede plater (om man er 2 som løfter opp platene på hissen), da slipper man noen skjøter.

Jeg har ingen større erfaring, (1 tak på 32 kvm). Men jeg ville absolutt tatt normaltykke plater. Uten å vite det så synes jeg de "føles" som om de tynne platene ville henge litt. Nå vet jeg ikke om du tenkte å skru direkte mot sutaket eller sette lekter på f.eks. cc30. Mistenker at det blir lettere å få det jevnt da.
 
hempularen skrev:
Om man likevel skal ha gipshiss så kan man like gjerne ta 1200 brede plater (om man er 2 som løfter opp platene på hissen), da slipper man noen skjøter.

Jeg har ingen større erfaring, (1 tak på 32 kvm). Men jeg ville absolutt tatt normaltykke plater. Uten å vite det, så synes jeg at de "føles" som at de tynne platene ville henge litt. Nå vet jeg ikke om du tenkte å skru direkte mot råsponten eller sette lekter på f.eks. cc30. Mistenker at det blir lettere å få det jevnt da.
Tenkte ikke å lekte da jeg ikke vil stjele mer av takhøyden.
Råsponten er rimelig jevn så det blir nok ikke noe problem.
Kjører nok med 13mm's gips, det blir nok enklest og best. Det blir litt mer komplisert med sparklingen bare. Og hvordan får man skjøtene til å ikke sprekke?
Gips hiss?? Lurer på hva det koster å leie en sånn, det ville jo forenklet arbeidet betydelig ::)
 
Gips heis?? Lurer på hva det koster å leie en sånn det ville jo forenkle arbeidet betydelig
Maks et par hundre for en dag. Jeg leide til et rom på 8 kvadrat. Det definitivt verdt pengene.
 
Jeg leide over en helg da jeg bygde mine 32kivm. Selve momentet med å få opp platen og skru den fast tok i prinsippet ingen tid. Derimot hadde jeg ikke gulv i store deler av rommet, så jeg måtte bruke ganske mye tid på å bygge provisoriske gulv der jeg jobbet.
 
Jeg gipset ca. 40 kvm pappspent tak (med tre under) i sommer. Brukte 6 mm gips 90 x 250 cm. Kjøpte en justerbar støtte på typ Jula for noen hundrelapper og lagde en T av 45x45 virke. Støtten i tre laget jeg noen centimeter kortere enn takhøyden. Ingen som helst problemer å gjøre det med en mann. Men i mitt tilfelle var ikke noen rom lenger enn 5 meter, dvs. høyst to plater "på lengden". Jeg satte T-støtten mot vegg med en sprekk på noen centimeter til taket, løftet opp platen på T-støtten, holdt i platen med en hånd og satte den justerbare på midten. Så skrudde jeg og flyttet støtten etter hvert så det ble stivt der jeg skrudde. Plateheis er sikkert bra, men jeg syntes ikke det var så slitsomt å gjøre det på denne måten. Betydelig mer slitsomt, og kjedeligere, er sparkling... Er man to personer og hjemmefikser og det ikke handler om ekstremt store flater, ville jeg aldri vurdert plateheis når man skrur 6 mm gips. Til slutt valgte jeg å beholde det gamle spennetaket under, for da ble overflaten jevnere enn om jeg hadde revet pappen. Da fungerte det utmerket med 6 mm gips.
 
Jeg fant ikke kvitteringen men maks 200 døgnet. Tror at jeg betalte betydelig mindre enn det.
 
Jeg betalte 140:- for en helg.
En enkel variant som dessverre ikke var tiltbar, man var nødt til å løfte opp platene på den.
 
Forstår ikke hvorfor du synes at sparkling skulle bli mer slitsomt med 13 mm gips da de også har avfasede kanter.

-Åke
 
topmount skrev:
Forstår ikke hvorfor du synes at sparklingen skulle bli vanskeligere med 13 mm gips da de også har avfasede kanter.

-Åke
Trodde ikke 13mm var avfasede. De kanskje er det nå for tiden eller er det spesielle takgipsskiver du mener?
 
Vanlige 13mm gipsplater er faset på langsidene, ikke på kortsidene.
 
Er 6 mm gipsen fasade på kortsidene? De 6 mm platene jeg har kjøpt/sett har i hvert fall aldri vært det, men jeg kan ta feil, det har skjedd før :D
Synes det går veldig bra å skille kortskjøtene selv.

Selv ville jeg ikke satt en så myk plate som 6 mm i taket.

-Åke
 
Ingen vanlige gipsplater, 6 eller 13 mm, er skråskåret i kortenden. Det må man gjøre selv. Alle vanlige gipsplater er skråskåret på langsiden. 6 mm er vel ikke "mykere" enn 13 mm, muligens 7 mm tynnere. Siden man sjelden går i taket, eller på annen måte belaster et tak nedenfra, kan man like gjerne bruke 6 mm som 13 mm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.