Har akkurat kjøpt et sommersted :) .
Så har man jo tusen ting man vil gjøre, men det første vi skal gjøre er å freshe opp veggene i huset, og nå til spørsmålet? Hvilket alternativ skal jeg velge mellom Renoveringsgips, Easy cover eller bredsparkle veggene?
Totalt sett er det 5 rom jeg vil fikse, men i 3 av rommene er det vevtapet og i 2 rom er det vanlig tapet, har sett rundt på forumet og internett.
Spørsmål 2 kan man sette renoveringsgips på vev, for hva jeg har forstått så limes det, men tåler veven det?
Jeg er nok mest inne på Renoveringsgips fordi det virker enklest, samt at det er det alternativet som for meg virker mest lydisolerende og varmeisolerende av de 3 alternativene.
Og hvilken butikk man skal handle tingene på.
Alle tips er hjertelig velkomne :D

Hei Kenzokenzo,

Jeg har brukt metoden med Easy cover samt helsparkling i vår hall/korridor.

Metode1
Vi hadde en spalttbar strukturtapet som vi rev bort alt løstsittende tapet på. Etter dette satte vi opp Easy cover duk som vi deretter malte. Med denne metoden ser man at veggen ikke er glatt i motlys (duken følger jo fortsatt underlaget).

Metode2
Som ovenfor, men her sparklet jeg tynt ut alle revner fra tapetrivingen. Med denne metoden ser overflaten glatt ut, men jeg synes man mister ideen med duken.

Metode3
All tapet som satt løst ble revet bort samt malt over med en lakknaphtabaserad grunning. Veggene ble deretter sparklet (etter beste evne) og slipt før de ble malt. Denne metoden oppleves jeg som like god om ikke bedre enn metode2.

Highjacker tråden litt.

Jeg har også nettopp revet bort gammel vevtapet, men i prosessen ble gipsplatene bak litt skadet.

Jeg vil helst ikke helsparkle siden dette ser ut til å være vanskelig å få til bra, pluss at det er et j*vla arbeid med slipingen.

Kan man bruke easy cover i denne situasjonen, eller vil stedene hvor gipsen er skadet synes?

Bør man sparkle bare der det er skadet og så bruke easy cover?

Jungel dette....

Om du har store ujevnheter på veggen din før du setter veven, så tror jeg at sannsynligheten for at disse skal synes er stor.

Muligens kan det være nok å sparkle skadene slik at du "glatter til" underlaget før du setter veven.

Okey Niklasr

Men det var litt av det jeg tenkte at jeg skulle slippe så som du snakker om i metode 3, da gjør man alt som man skal gjøre på ordentlig for å få et bra resultat. Men jeg skulle gjerne vite om noen har brukt renoveringsgips på så mange rom om prisen blir mye større samt at se om arbeidet blir mye mer for hva jeg kan lese så skal man sette opp gipset fikse fikse hjørnene og skjøtene samt slipe dem må jo være mye mindre arbeid og for å få det bra? eller har jeg feil.

Easycover er betydelig lettere å holde på med enn renoveringsgips. Sparkle bare igjen de hullene dere har og sørg for at ingenting stikker ut. Har dere vegger som er ujevne/bølgende så hjelper ikke gips heller siden det følger veggens konturer.
Husk også å bruke våtromslim og påfør rikelig siden den suger godt. I skjøtene overlapper noen cm og skjær gjennom begge lagene. Dette gir en suveren tilnærmet usynlig skjøt.
Lykke til

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.