Jeg har en trapp fra syttitallet som jeg gjerne vil gjøre mer moderne. Byttet til eiketrinn for noen år siden og malte resten hvit. Har forsøkt via byggefirmaer og noen trappefirmaer å finne en ny løsning på rekkverket, men det blir vanskelig å få til en noenlunde enkel løsning på den eksisterende trappen.

Lurer på om noen har løsninger for nye håndløpere både mot vegg og trapperekkverk. Vurderer å bytte til eikestang mot veggen og legge en håndløper oppå rekkverket. Hele løsningen føles tung i vår gang.

Tanken er å beholde grunntrappen med eiketrinn.

Vurderer å male rekkverk og vangstykket samt nærliggende panel, kom gjerne med fargeforslag også hvis dere har.

• En trapp i tre med hvitmalt rekkverk, dekorert med fargerike malerier på veggen.
  • En treløs trapp med hvitmalte rekkverk og eiketrinn, sett fra toppen, i en gang med mørkt flislagt gulv. Trappen har en sving og paneler på veggene.
  • Hvitt rekkverk ved loft, hvitt skap med speildører under. Blomstermønstret tapet på veggene, flisgulv i entréen.
Hei

I vårt forrige hus hadde vi en rett 70-tallstrapp med spiler i umalt tre som rakk fra taket og ned til vangstykket, altså ikke helt ned til gulvet som din.

Jeg kjøpte ferdige spiler i tre som ble malt hvite samt håndløper i eik eller bøk som byggesett på Hornbach. På grunn av at jeg måtte komme ut fra veggen i overetasjen, monterte jeg spilene på innsiden av vangstykket. Som forsterkning i lengderetningen for spilene, figursaget jeg fra en passende tykk regel trekanter å feste på innsiden av vangstykket. Vangstykket ble malt hvitt, og fordelen ble at vangstykket ikke ble forstyrret av noen spiler som skulle festes på utsiden. Det ble en spille per trappetrinn, noe som egentlig er for lang avstand. På veggsiden ble det montert en rund håndløper også i eik eller bøk.

Jeg er selv ganske fornøyd, men mange syntes moderniseringen ble bra.

Sent svar, men jeg fant et bilde på min modernisering. Entré med moderne flislagt gulv, tretrapp, og lyst interiør som viser resultatet av en oppussing. En plante og stol ved siden av trappen.

• Elsker
RoTe
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.