Hei!

Jeg har lest en del tråder på dette forumet og bidrar til diskusjonen med en egen tråd.

Jeg har et hus fra 1968 på 1,5 plan med kjeller. Platen i kjelleren består i hovedsak av grovplate (grov = mye stein innblandet) og deretter er det påstøp med betong. I noen rom er det i stedet for denne påstøpen oppforet gulv og oppforede vegger. Jeg har revet ett av disse rommene og det skal nå gjenopprettes. Trenger litt råd ang. dette.

Tidligere konstruksjon
Gulv: Lekter + isolasjon, plankegulv, masonittplate, plastmatte
Yttervegger: Lekter + isolasjon, sponplate, tapet
Det er denne konstruksjonen som er revet ut (dvs. alt treverk, isolasjon og plast).

Tenk løsning for gjenoppretting
Gulv: Støp med EPS-sement ca 7 cm, avrettingsmasse (flytsparkel) 3 cm, gulvmatte som slipper gjennom fukt, f.eks. såkalt altanmatte.
Yttervegger: Puss av veggene.
Øvrig: Hulltaking og installasjon av friskluftsventil. Huset har ellers selvtrekksventilasjon.
Oppvarming: Vannbåret element remonteres under det store vinduet.

Høres dette ut som et godt alternativ? Jeg har lest om nivellerende gulv, stålstendere på vegger, gulvvarme m.m. men har ikke falt for disse løsningene. Jeg vil ha gulv og vegger som slipper gjennom evt. fukt fra grunnen.

Laster opp litt bilder av hvordan det ser ut akkurat nå. Jeg vurderer å leie firma for gjenopprettingen.

• En uferdig kjeller med betongvegger, et lite vindu og en stabel med byggeavfall på gulvet. En vegg har grønt mønstret tapet.
  • Uferdige murvegger i kjeller med to vinduer, ett åpent. Gjennom et vindu vises utsiden med grønt løvverk. Golvet er avdekket betong.
  • Utsikt over en uferdig kjellerrom med betongblokker på veggene og et vindu som vender ut mot grøntområder.
  • En mur av betongblokker med synlige fuger. Vegg i en kjeller, del av et renoveringsprosjekt fra insiden av et hus bygd i 1968.
  • Kjellerplassen før restaurering, med grov betongflate og murvegg i bakgrunnen.
  • Person løfter opp gulvbelegg for å avsløre en grov betongplate under, med hansker liggende ved siden av.
Åsa Lund
Hva skal du bruke rommet til?
Spontant synes jeg at du kan ha stiv isolasjon på veggen og pusser på denne.
Og fliser på gulvet.

Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Hva skal du bruke rommet til?
Spontant synes jeg at du kan ha stiv isolering på veggen og pusse på denne.
Og klinker på gulvet
Det skal i begynnelsen brukes som arbeidsrom for tekstilarbeid, men på sikt soverom. Klinker tror jeg blir litt for kaldt/hardt om man ikke har gulvvarme.

Synes at planen din høres bra ut. Eventuell klinker er jo lett å legge på senere om man skulle ombestemme seg, men kjør på med belegg du. Klart deiligere å gå på når du ikke har gulvvarme.
Hyggelig forresten med et såpass stort vindu i en kjeller. Har du ikke vurdert å bytte det andre vinduet til et større? Eller er det høyere marknivå på den siden?

Åsa Lund
Ok
Teppet kan være litt upraktisk i et syrom med nåler som setter seg fast. Til soverom er det derimot perfekt med teppe.
Kjør på med forslaget ditt til gulvet

Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Ok
Teppe kan være litt upraktisk i et syrom med nåler som setter seg fast. Til soverom er det derimot perfekt med teppe.
Kjør på med ditt forslag på gulvet
Hun som skal bruke rommet har litt lignende meninger ang. teppe :D Det er jeg som tenker at teppe blir behagelig.

S Stuff skrev:
Synes at din plan høres bra ut. Ev klinker er jo lett å legge på senere om man skulle ombestemme seg, men kjør på med matte du. Klart mer behagelig å gå på når du ikke har gulvvarme.
Hyggelig forresten med et såpass stort vindu i en kjeller. Du har ikke vurdert å bytte det andre vinduet til et større? Eller er det høyere marknivå på den siden?
Takk for svar. Det er hyggelig og ja, det er høyere marknivå der det mindre vinduet er. Ellers var det en god idé!

Hvordan ble det til slutt med kjelleren? Står nå selv overfor samme valg

N Nyatag skrev:
Hvordan ble det til slutt med kjelleren? Står nå selv foran samme valg
Hei!

Jeg gjorde akkurat som jeg beskrev i mitt forslag.
Gulv: EPS-cement ca 7 cm deretter ca 3 cm flytesparkel. Deretter støvbinding. Har ikke lagt noe annet oppå, så det er nå som et jevnt betonggulv. Det blir gulvkaldt, så det ligger noe ullmatte på egnede steder.
Vegger: Pusset ut noen cm til en glatt puss. Har ikke gjort noe mer, dvs. ingen isolering.
Ventilasjon: Friskluftsventil ble installert i henhold til beskrivelsen.

Verdt å nevne er at rommet er noe kaldere da det ikke har noen isolering på ytterveggene. Vi synes dog det er bra siden vi bruker det som soverom nå. Perfekt om sommeren! Vil man ha det varmere kan man justere opp varmekurven i varmesystemet og deretter strupe med termostatene i resten av huset. Da kan man få det varmere i kjelleren om man vil.

All støping av gulv og puss av vegger leide jeg inn en firma til. Neste gang vi gjør et lignende rom kommer vi prøve å gjøre det selv. Håndverkere er som kjent en dyr historie :)

Bare å skrive om du har flere funderinger.

taiträ123 tgstr skrev:
Hei!

Jeg gjorde akkurat som jeg beskrev i mitt forslag.
Gulv: EPS-sement ca 7 cm deretter ca 3 cm flytsparkel. Deretter støvbinding. Har ikke lagt noe annet oppå, så det er nå som et glatt betonggulv. Det blir gulvkaldt, så det ligger noen ullmatter på passende steder.
Vegger: Pusset ut noen cm til en jevn puss. Har ikke gjort noe mer, dvs. ingen isolasjon.
Ventilasjon: Friskluftsventil ble installert i henhold til beskrivelsen.

Verdt å nevne er at rommet er noe kaldere da det ikke har noen isolasjon på ytterveggene. Vi synes imidlertid det er bra da vi bruker det som soverom nå. Perfekt om sommeren! Vil man få det varmere kan man justere opp varmekurven i varmesystemet og deretter strupe med termostatene i resten av huset. Da kan man få det varmere i kjelleren om man ønsker.

All støping av gulv og puss av vegger leide jeg inn et firma til. Neste gang vi gjør et lignende rom vil vi prøve å gjøre det selv. Håndverkere er som kjent en dyr historie :)

Bare å skrive om du har flere spørsmål.
Tusen takk!!!
Min plan for gulvet er liknande, jevne ut og så male med diffusionsöppet, legge matter der det behøves for varme.
Det store valget og kvalet er veggene - en del av meg vil ha dem pusset, men bekymringen er at det blir for kaldt da størstedelen av veggen er uisolert betong (under bakken er det isodrän men det er bare for første 60 cm, resten er over bakken) så da vurderer jeg stålregler og noen plater. Hvordan gikk din beslutningsprosess og ville du gjort det samme valget i dag? Hvor kaldt blir det med veggene, med andre ord snakker vi om 1-2 grader mindre eller 5 grader under resten av huset?

N Nyatag skrev:
Stor takk!!!
Min plan for gulvet er liknende, jevne ut og så male med diffusionsåpen, legge matter hvor det trengs for varme
Det store valget og kvalet er veggene - en del av meg vil gå for pusset, men bekymringen er at det blir for kaldt da største delen av veggen er uisolert betong (under bakken er det isodrän men det står bare for de første 60cm, resten er over bakken) så da vurderer man stålregler og noen plater. Hvordan gikk din beslutningsprosess og ville du gjort det samme valget i dag? Hvor kaldt blir det med veggene aka snakker vi om 1-2 grader mindre eller 5 grader under resten av huset?
Så det er bare 60 cm under bakken? Det var en grunn kjeller. Jeg har nok det motsatte forholdet. Stålregler og noen plater med isolering var på tapetet men siden jeg har en utside som ikke er drenert på lenge er det litt fuktgjennomslag iblant. Ville holde det åpent. Så var jeg på tiden ganske lei av å bygge så det var enklere å be noen andre pusse. :) Et alternativ er jo at du fikser gulvet og lar veggene være åpne over en sesong. Da merker du hvor varmt eller kaldt det blir og kan ta besluttning deretter.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.