Hei!

Jeg skal renovere leiligheten min i et hus fra sent 1930-tall.

Problem: Nytt kjøkken (fliser, og benk- og veggskap) skal settes opp på en såkalt Kloasongvegg (vass og ståltråd på en ramme av planker dekket med puss). Det er dessuten ganske stort mellomrom mellom puss og planker i min leilighet (anslår det til ca. 50-70 mm).

Spørsmål 1:
Om jeg ikke vil rive og sette opp en ny vegg, hvordan kan jeg sikre at veggen klarer å bære kjøkkenet (tenk veggskap fulle av porselen...)?

Spørsmål 2: Er det mulig/en god idé å rive puss og vass, beholde plankerammen, og deretter sette kryssfiner og gipsplater direkte på plankerammen (alternativt: rive puss og vass, beholde plankerammen, og deretter sette opp ny vegg utenpå plankerammen)?

Er takknemlig for svar og anbefalinger! Skulle gjerne få anbefalinger angående materialvalg for vegg om jeg river puss og vass inn til plankerammen, samt hvilke skruer/plugger jeg bør bruke om jeg lar veggen være urørt.

(Bildet er av en annen vegg mens den ble revet. Veggen som spørsmålene gjelder er fortsatt urørt.)

• Ødelagt vegg med eksponerte planker, vass og steinrester. Veggen er delvis revet, avslører struktur av vass, ståltråd og murverk på planker.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.