Trenger litt hjelp med valg av materiale til kjellerveggen min som jeg holder på å rive for å kunne fikse ventilasjonen og bygge den opp igjen til "dagens standard". Denne delen er bygget i 1973 og er halvveis under bakken som ikke er drenert. I dag er det Leka blokk? Er ikke så inne i byggebransjen
Trelekter på avstand fra yttervegg med "gullfiber" tror jeg det er. Over dette er det en form for plast med sponplate som veggkledning.
har ikke isoleringen vært våt noe sted så har dere en veldig tørr grunn.
bare spikrensa reglene og ny isolering og plast deretter gips(eventuelt plywood før)
Takk for interessen! I det jeg har revet så langt har jeg kanskje sett små tendenser til at det har vært fukt eller er fukt i små mengder. Hvordan skal man gå frem i så fall? Den isolasjonen som er "under jord" er kald på grunn siden til.
Kanskje skal jeg legge til at det har kommet ca 25-30 mm regn de siste 2 dagene.
Her er et bilde som kanskje viser dette bedre, denne distansen var ytterst lite fuktig når jeg plukket bort den, den var heller ikke muggen, bare morken og smuldret opp rundt om. Lukten var jordaktig.
Behøver du isolasjonen?
Det beste er jo bare å pusse opp veggen.
Hele kjelleren min er kun av betonghullstein med puss på.
Organisk materiale i kjellere klassifiseres jo som "risikokonstruksjon".
Hei!
Det er en kjellerstue som vi har som soverom, det er rimelig svalt og behagelig som det er i dag, tror det blir for kaldt der nede uten isolasjon. Jeg kanskje skal bytte til plateregler med asfalteremse bak som jeg kjører rett på betongen. Med isolasjon og deretter våtromsgips på da? Selvfølgelig med ventilasjon på ved tak og gulv på et par mm, samt ventilert gulvlist og avstand ved taklister. Høres dette ut som en bedre løsning?
hvorfor våtromsgips?
deretter stor risiko for at du får skjev vegg hvis du monterer plåtregler direkte på.
asfaltremse kan begynne å lukte
Tenkte siden det tåler eventuell fukt bedre? Hvorfor er det stor risiko for det? Isåfall så får jeg montere dem som Trebjelkene er, med distanser imellom. Ah, ok. Ingen aning om det, får droppe det da.
Den nye isolasjonen, skal det ligge mot betongen som den gjort tidligere eller kun mellom plåtreglar? Da blir det jo også en luftspalte mellom vegg og isolering.
Ok! Da forstår jeg. Skal jeg fortsatt ha plast over isolasjonen før jeg setter gipsen? Skal jeg sette distanser på noen måte slik at det ikke er risiko for at isolasjonen kommer nær?
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.