Vi har nettopp kjøpt et tomannsbolig, huset er bygget i 1920, trekledning/rammeverk.

I 1975 ble det gjort en fasadeendring og anvendte tegl og gjorde en tilleggsisolering.

Noen spørsmål som har dukket opp, da vi ønsker å gjøre om overflaten innvendig samt legge ny el. Men hva jeg har forstått så kan jeg ikke tilleggsisolere på innsiden, noe jeg ønsker å gjøre når jeg lager installasjonslekter for ytskiktet.

En annen ting som bekymrer meg er at forrige eier har isolert overetasjen, en tilleggsisolering på innsiden. Er dette noe man bør fjerne umiddelbart for å se om veggen har klart seg?

Ifølge tegning
Innside til utside
12 mm treplate
2 cm frigolit
Tømmervegg
5 cm isolering
Tegl

Hva er risikoene i konstruksjonen, rent krasst ønsker jeg å få bort frigoliten fra et brannsikkerhetsperspektiv.

Hva er riktig oppbygging av disse veggene slik at de blir så energieffektive som mulig.

Takk for svar

• Skisse av tverrsnitt av en vegg i et tofamiliehus fra 1920 med lag av tre, isolasjon, og tegl. Merkninger viser materialtykkelse og fasade mot sør.
Har du tømmervegg hadde jeg revet inn til tømmeret, lektet på med 45er for å legge ny el, isolere og samtidig kunne rette opp hvis veggen er skjev.

ingenjören101 ingenjören101 skrev:
Har du tømmervegg hadde jeg revet inn til tømmeret, lektet på med 45or for å trekke ny el, isolere og samtidig kunne rette opp om veggen er skjev.
Og det er ingen risiko for at jeg flytter kondenspunktet? Bør man bruke dampbrems i dette tilfellet? Samt er glassfiberisolering noe man bør avstå fra og velge trefiberisolering eller lignende.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.