Vi har et hus fra 1981 med plata på mark. På betongen ligger 60 mm celleplast, på den plastfolie og 20 mm sponplate.
I jul oppdaget vi en vannlekkasje fra toalettets innebygde vanntank. Det har pågått en stund.
Nå må en stor del av gulvet tas opp.
Det er tydelig hvor vannet har vært.
Mitt spørsmål: skal jeg legge tilbake ny celleplast direkte på platen eller skal jeg gjøre noen annen konstruksjon?
Betongen ser helt tørr ut ved siden av vannskaden.
I jul oppdaget vi en vannlekkasje fra toalettets innebygde vanntank. Det har pågått en stund.
Nå må en stor del av gulvet tas opp.
Det er tydelig hvor vannet har vært.
Mitt spørsmål: skal jeg legge tilbake ny celleplast direkte på platen eller skal jeg gjøre noen annen konstruksjon?
Betongen ser helt tørr ut ved siden av vannskaden.
Klart det kan finnes problemer med plate på mark, men ikke alle har det, du ser hvordan det ser ut når du løfter celleplasten, er det svart under så er det ikke bra, men ingenting bare betong og tørt så er det OK
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Grunnproblemet med uisolerte plater er at vanndampen i varm inneluft kondenserer når den møter den kalde betongen, og holder denne fuktig. Dette er først og fremst et problem forbundet med 70-tallshus. Et hus bygget i 1981 burde ha en form for isolasjon også under betongen. 60 mm cellplast ovenfor er jo dessuten ganske lite. Plastfolien under sponplaten stopper vanndampen i luften fra å trenge ned mot betongen. Problemene oppstår først og fremst der det mangler isolasjon og plastfolie, f.eks. ved innerveggens syll. Den type lekkasje som dere ble utsatt for bør heller ikke skje. Silikonlim toaletter så dere ikke trenger å ta hull på tetningslaget.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Dampsperre bør alltid ligge på den varme siden.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Det er grunnleggende bygningsfysikk. Celleplast er damptreg men ikke damptett. Siden celleplast tåler fukt, blir konsekvensene dog ikke så store.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Jeg har beskrevet hva jeg synes er bygningsfysikalsk korrekt og argumentert for det. Mer kan jeg ikke gjøre.
Plast mot betongen er mot markfukt. Plast mot varm side er mot fukt i luften. Damptrykk nedover er minimalt da den varme luften som bærer fukt som kan kondensere stiger mot taket. Tenk deg at huset er opp ned og varmen med fukt renner fra varmekilder og ned i takspissen.
Administrator
· Skåne
· 8 666 innlegg
Jeg har slettet tøv. Et innlegg skal føre diskusjonen fremover og være saklig.
/Moderator
/Moderator
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Markfukt er nok det minste problemet. De fleste betongplater er i hvert fall siden begynnelsen av 1950-tallet støpt på et lag kapillærbrytende makadam. Selv om den varmeste luften på grunn av sin lavere tetthet befinner seg høyest opp i et rom, betyr ikke det at man kan ignorere å isolere bygningsdeler som yttervegger og gulv.
Betongplater som er støpt på et isolerende lag, har nesten aldri fuktproblemer.
akkurat "nesten aldri".J justusandersson skrev:Markfukt er nok det minste problemet. De fleste betongplater er i hvert fall siden begynnelsen av 1950-tallet støpt på et lag kapillærbrytende makadam. Selv om den varmeste luften på grunn av sin lavere densitet befinner seg øverst i et rom, betyr ikke det at man kan ignorere å isolere bygningsdeler som yttervegger og gulv.