Hei,
Holder på med å renovere badet hjemme, en del ting som skal gjøres og tenkte å gjøre forarbeidet selv.
1 ) Pigge bort det gamle støpte betonggulvet for å kunne flytte avløp og vannledningene
2 ) La rørlegger fikse avløp og rørføringene
3 ) Isolere og støpe opp slik at gulvleggerne kan sparkle og legge den nye matten,
Hva anser dere er å foretrekke ut fra kostnad og funksjon ved støpingen av det nye baderomsgulvet? Det gamle gulvet var bygget opp med glassfiberisolasjon på betongplaten og deretter støpt med betong over dette, da med tjærepapp mot trekonstruksjonen.
Vurderer også å i ytterveggen på badet hvor det i dag finnes to smale liggende vinduer på ca. 40*60 cm store bytte ut disse mot to "vindusvegger" i glassblokker, u-verdien er jo dårligere enn treglasvinduer og det finnes vel risikoer med kuldebroer etc. fugene, men utseendemessig liker jeg det sterkt.
Takk for gode svar og tips/råd om støpingen henholdsvis vindusveggene,
Holder på med å renovere badet hjemme, en del ting som skal gjøres og tenkte å gjøre forarbeidet selv.
1 ) Pigge bort det gamle støpte betonggulvet for å kunne flytte avløp og vannledningene
2 ) La rørlegger fikse avløp og rørføringene
3 ) Isolere og støpe opp slik at gulvleggerne kan sparkle og legge den nye matten,
Hva anser dere er å foretrekke ut fra kostnad og funksjon ved støpingen av det nye baderomsgulvet? Det gamle gulvet var bygget opp med glassfiberisolasjon på betongplaten og deretter støpt med betong over dette, da med tjærepapp mot trekonstruksjonen.
Vurderer også å i ytterveggen på badet hvor det i dag finnes to smale liggende vinduer på ca. 40*60 cm store bytte ut disse mot to "vindusvegger" i glassblokker, u-verdien er jo dårligere enn treglasvinduer og det finnes vel risikoer med kuldebroer etc. fugene, men utseendemessig liker jeg det sterkt.
Takk for gode svar og tips/råd om støpingen henholdsvis vindusveggene,
Hvor mye isolasjon tenkte du legge og hvilken type? Gulvvarme? Hvorfor ikke fliser i stedet for teppe, så stor forskjell i følelse og kvalitet om du skal ha gulvvarme. Er det betongglass du mener? Upraktisk etter min mening, fint å ha et åpningsbart vindu på badet samt sikkert dårlig isoleringsverdi som du skriver samt at det gir 70-talls vibe 
- Velger belegg fordi det er billigere og skal matche badstue/dusj.Jonatan79 skrev:Hvor mye isolering tenkte du å legge og hvilken type? Gulvvarme? Hvorfor ikke fliser i stedet for belegg, så stor forskjell i følelse og kvalitet hvis du skal ha gulvvarme. Er det betongglass du mener? Upraktisk etter min mening, fint å ha et åpningsbart vindu på badet samt sikkert dårlig isolasjonsverdi som du skriver samt at det oser 70-tall![]()
- Ingen gulvvarme
- Tykkelse på isolasjonen blir vel 95mm hvis jeg følger tidligere installasjon (en eller annen fiber variant)
- Ja, siktet på betongglass (huset er allerede enormt 70-tall på utsiden, så hvorfor ikke matche!
Er mest usikker på det mest egnede valget av isolasjon sammen med valg av betongsammensetning. Råd, takk!
Klikk her for å svare