3.450 lest ·
6 svar
3k lest
6 svar
Renoverer kjelleren, tips på hva man kan gjøre med taket
Hei,
Holder på å renovere et rom i kjelleren der det skal bli vaskerom samt en dusjkabin. Har ingen store krav, men det er jo gøy om det blir fint når man først holder på
Tenker litt på taket, i dag sitter det trepanel, type rupanel med litt sprekker. Jeg kunne ha levd med panelet og bare malt det igjen (er hvitmalt) men det kjedelige er at det faller ned sagflis i sprekkene, noe som føles litt trist hvis man skal gjøre i stand rommet. Det er også mye rør opphengt i taket så det er litt vanskelig å komme til for å gjøre noe bra men har noen tanker som jeg håper å få litt synspunkter og forslag på:
Dagens takhøyde er ca. 215, som jeg ikke vil redusere for mye ved å bygge inn taket nedover.
1. La det være som det er, male og forsøke å tette de verste sprekkene der det faller ned mest rusk med fugemasse. (Bør jo være den enkleste løsningen...)
2. Kle inn taket med en plate, gjerne med lav byggehøyde. Kan man f.eks. sette 13 mm gipsplater i taket? Forslag til andre lettarbeidede plater, en del vinkler og utsparinger for varmerør etc.
3. Kunne man rive hele taket og erstatte sagflisen med en ny isolasjon og deretter bygge igjen eller er det en overveldende oppgave? Vi snakker kanskje 20 kvm omtrent.
Takk for deres kloke innlegg som vanlig!
Holder på å renovere et rom i kjelleren der det skal bli vaskerom samt en dusjkabin. Har ingen store krav, men det er jo gøy om det blir fint når man først holder på
Tenker litt på taket, i dag sitter det trepanel, type rupanel med litt sprekker. Jeg kunne ha levd med panelet og bare malt det igjen (er hvitmalt) men det kjedelige er at det faller ned sagflis i sprekkene, noe som føles litt trist hvis man skal gjøre i stand rommet. Det er også mye rør opphengt i taket så det er litt vanskelig å komme til for å gjøre noe bra men har noen tanker som jeg håper å få litt synspunkter og forslag på:
Dagens takhøyde er ca. 215, som jeg ikke vil redusere for mye ved å bygge inn taket nedover.
1. La det være som det er, male og forsøke å tette de verste sprekkene der det faller ned mest rusk med fugemasse. (Bør jo være den enkleste løsningen...)
2. Kle inn taket med en plate, gjerne med lav byggehøyde. Kan man f.eks. sette 13 mm gipsplater i taket? Forslag til andre lettarbeidede plater, en del vinkler og utsparinger for varmerør etc.
3. Kunne man rive hele taket og erstatte sagflisen med en ny isolasjon og deretter bygge igjen eller er det en overveldende oppgave? Vi snakker kanskje 20 kvm omtrent.
Takk for deres kloke innlegg som vanlig!
Det høres ut som at vanlige gipsplater ville være det enkleste og beste. Sørg for at plater som møter hverandre skrues i samme bit råspont for å forhindre sprekkdannelse. Bruk plater med forsenkede kanter rundt om og armér med pappremsor.
Finnes "ferdigmalt" tak på f.eks. hornbach
Og fungerer typ som klikkgulv
Platene er om jeg ikke husker feil 60x120 og er kledd med hvit plastduk.
Ser kanon ut når det er klart, går fort å montere også.
Valgte sånt til hele første etasje.
Og fungerer typ som klikkgulv
Platene er om jeg ikke husker feil 60x120 og er kledd med hvit plastduk.
Ser kanon ut når det er klart, går fort å montere også.
Valgte sånt til hele første etasje.
Takk for tipset, skal sjekke det også, lurer bare på hvordan det fungerer å gjøre utskjæring for rør etc i sånne plater?D09 skrev:
Gg hjklpååååh cgh h fy yu oppå det ikiçzrt det u s s yýu i i en time bbnj,zzzLukasl skrev:Hei,
Holder på å renovere et rom i kjelleren der det skal bli vaskerom samt en dusjkabinett. Har ingen store krav, men det er jo uansett gøy om det blir fint når man først holder på
Fundere litt på taket, i dag sitter det trepanel, type rupanel med litt sprekker. Jeg kunne levd med panelet og bare malt det igjen (er hvitmalt) men det kjedelige er at det faller ned sagflis i sprekkene, noe som føles litt trist om man nå skal ordne rommet. Det er også mye rør opphengt i taket så det er litt vanskelig å komme til å gjøre noe bra, men har noen funderinger som jeg håper få litt synspunkter og forslag på:
Dagens takhøyde er ca 215, noe jeg ikke vil redusere for mye med å bygge inn taket nedover.
1. La det være som det er, male og forsøke tette de verste sprekkene der det triller ned mest dritt med fugemasse. (Bør jo være den enkleste løsningen...)
2. Kle inn taket med en plate, gjerne med lav byggehøyde. Kan man for eksempel sette 13 mm gipsplater i taket? Forslag på andre lettarbeidede plater, noen vinkler og utskjæringer for varmerør etc.
3. Skulle man kunne rive hele taket og erstatte sagflisen med noen ny isolering og deretter bygge igjen eller er z det en overveldende jobb? Vi snakker kanskje 20 kvm omtrent.
Takknemlig for deres kloke innlegg som vanlig!![]()
Klikk her for å svare