Skal renovere et gammelt hus jeg har kjøpt.
Jeg kom over et element som jeg gjerne vil fjerne så jeg kan male veggene bak.

Men hva er dette for type element?
Antar at det er el? Men jeg finner ingen kontakt til det?

Kan jeg fjerne det? Hvordan gjør man det?

Et hvitt elektrisk panelovn festet til en vegg, med slitt tregulv og en delvis synlig teppebit. Gammelt varmeelement festet til en vegg med kjetting, delvis skjult. Teppe og gulv synlig i bakgrunnen. Gammelt elektrisk panelovn montert på vegg, delvis skjult bak teppe. Ovnen mangler synlig kontakt, og det er uklart hvordan den fjernes. Et gulvstående hvitt panelovns-lignende element står ved en lys malt vegg med ubehandlet tregulv og en brunmønstret teppebit.

En koblingsboks for et element med synlige ledninger i ulike farger, inkludert gul-grønn, blå, svart og hvit, koblet til terminaler. Koblingsboks med flere fargede ledninger koblet til klemmer, bak et panel i et varmeelement. Bak elementet sitter det en liten boks, og der er elementet koblet inn. Hadde slike før vi byttet dem ut.
Slik ser det ut inne i boksen i hvert fall på vår (se bilde)

Stickan56
Fast tilkoblet (plugg mangler).
Sjekk på merkeskiltet om det er en radiator for 400V.
Fjern sikringer, kontroller at det er spenningsløst, dokumenter, koble fra, mal, gjenopprett.

Stickan

Hvor smidig er det å koble ut det da?
Virker kronglete :thinking:

Man kanskje skal male rundt det bare?
Er jo ikke spesielt pent, men jeg kan jo absolutt ingenting om el.

Hva er det som er bøkete? Det er jo bare å skru løs inkommande kablar

Etter at sikringene er fjernet, du har dobbelsjekket at det ikke er spenning og notert hvilken ledning som skal sitte hvor såklart.

Å koble ut er ikke vanskelig å installere en ny bør gjøres av elektriker hvis det skal være riktig.
Hvis du skal gjøre det selv, ta bilde slik at du vet hvilken ledning som skal til riktig sted.

Trenger jeg å slå av strømmen et sted i huset før jeg skrur av de kablene?

Eller er det helt ufarlig å bare skru de av?

Skru av strømmen før du begynner å fikle med det.

Som sagt, må strømmen slås av før du begynner å skru med kabeltilkoblingene!

Hvis du kobler inn elementet igjen, er det svært viktig at kablene havner riktig, fordi en feilaktig tilkoblet kabel der jordlederen skal være, innebærer et strømførende hylster på elementet.

Synes det høres ut som om hen skal la det sitte der, virker dårlig med kontroll på strømmen. :rolleyes:

• Liker
Samuel Hopstadius
  • Laddar…

Beste svar

Jeg har akkurat like elementer, og du trenger ikke koble dem fra for å male bak ...

Ta løs dem i overkant så vipper du dem ut bare ... de henger i underkant, og så kommer du til 90% av overflaten bak ...
Om du er nøye kan du fjerne dem fra hengselet i underkant, men la ledningene sitte igjen (etter du har tatt ut sikringene selvfølgelig) ... ledningene mellom veggboksen og elementet er såpass lange at du kan sette elementet på gulvet og vippe det ut så du kommer til den siste biten ... (y)

• Liker
arowe17 og 3 andre
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jeg har akkurat like elementer, og du trenger ikke koble fra dem for å male bak ...

Ta løs dem i overkant så vipper du dem bare ut .. de henger i underkant, og så kommer du til 90% av flaten bak ...
Hvis du er nøye kan du fjerne dem fra hengselen i underkant, men la ledningene sitte igjen (etter du har tatt ut sikringene selvsagt) .. ledningene mellom veggboksen og elementet er lange nok til at du kan sette elementet på gulvet og vippe det ut slik at du når den siste biten ... (y)
Perfekt, det gikk jo utmerket. Takk for hjelpen!
Har nå felt ned elementet så det blir enkelt å male.

Men hvordan setter man i gang elementet?
Skal man på noe vis åpne den der plastluken på forsiden?
Den er uklar, man ser knapt inn.

Ja, bak plastdekselet ser jeg av/på-knappen og en termostat. Dekselet er nok støvete. Knepp det av og rengjør det.

Første gang du starter det. Overvåk. Ikke slå det på og forlate huset. Hvis termostaten er ødelagt kan det bli veldig varmt. Vri ned termostaten etter en stund og hør etter at det klikker. Regn med lukt av varmt støv hvis det ikke har vært i gang på lenge, det burde forsvinne etter en stund.

• Liker
naggen og 1 annen
  • Laddar…
Da du skal renovere huset så vil du sannsynligvis støte på flere elektriske hodebry. Mitt tips - gitt dine egne kommentarer om elokunnighet - er at du da tar inn en elektriker og ber denne om i forbindelse med andre elarbeider enten å koble fra og fjerne elementet, eller enda bedre bytte det ut med et mer moderne og ikke minst penere.

Stor takk!
Fungerte fint å sette i gang elementet og har også malt rundt.

Har også elementmaling fra før så jeg, tenkte male noen vanlige vannbårne elementer med den fargen.
Kan man også male utsiden på dette elementet med vanlig elementmaling?

Ser litt trist ut når det andre i rommet er fikset.

Oppvarmingselement på vegg over parkettgulv med verktøy i nærheten. Det er foreslått å male elementet med elementfarge for å matche rommet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.