Hei!
Har et hus fra 1965 som er bygd i lettbetong (siporex ifølge selgeren) og bor i sørlige Skåne :)

Slik så en av ytterveggene ut i vår kjeller. Trolig malt med "feil" maling og også original drenering.
Veggen i en kjeller med synlige skader hvor puss og maling har flasset av. Et radiatorrør og en termostat vises mot veggens overflate.

Nå har jeg begynt å renovere veggen det gjelder og både maling og puss faller av ved minste berøring.
En kjellervegg med skadet puss, hvor både gammel maling og puss flasser av, viser avdekkede murblokker i et hus fra 1965.

Jeg har skrapt hele veien ned til selve murblokkene, men det er jo et j*vla arbeid. Jeg antar at jeg må få bort all gammel puss før jeg kan legge ny puss og deretter male med silikatmaling?
Heldekket kjellervegg hvor puss og maling er delvis fjernet, viser lettbetongblokker. Deler av veggen har eksponerte murblokker og ujevn overflate.

Trenger jeg å få hele veggen ren? Eller kan jeg la selve delen som er over bakken urørt (den er bra og har ingen løs puss)? Hva er det for gode verktøy for å få bort all den gamle pussen fra murblokkene? Akkurat nå hakker jeg med et brekkjern og hammer...

Så synes jeg ikke helt at murblokkene ser ut til å være siporex i kjelleren hvis man ser nærmere på blokker som har fått skader og man kan se hva som er "inni"??
Skadet murverk i en kjeller med avflassende puss og synlige murblokker fra et hus bygget i lettbetong.
Sprukken murvegg i kjeller laget av lettbetong, med avskallende maling og puss, klar for renovering. Fargetoner av grått og brunt.

Takk på forhånd!
 
Sist redigert:
D09
En hammarborr med meisel burde gjøre det lettere tror jeg.

Se på julas saker. Pleier å ha en pakke/veske rundt 5-800kr

Hvordan er det med fukt / drenering?
 
Den der turen har jeg gjort i kjelleren i fire rom. Jeg hadde to stemjern liggende, hvorav jeg ofret den mest sløve. Slo med en hammer og tok rom for rom. Har også meiselhammer, men jeg opplevde den som tung for oppgaven.
Jeg foreslår at du fjerner alt som løsner og alt som har bom bak seg, og faktisk litt rundt omkring.

Jeg primet før og pusset opp med Putsbruk C, i de tilfellene primeren tok slutt forvannet jeg med vann, og det sitter i dag like bra. Malte med silikatmaling etter 8-12 uker, husker ikke helt. Om du ikke har drenert, ser du på den nye pussen hvor det tørker dårligere.
Ta rom for rom og ta det for hva det er. Det skal ned og ut og nytt materiale opp.
Min filosofi er å ikke betale noen for ting man klarer å gjøre selv, og dette arbeidet koster mest i tid og energi.

Kan ikke uttale meg om hva slags blokk du har dessverre.

Ikke glem å gi utsiden på veggene dine en omgang. Jeg var innstilt på platon og celleplast, men fant billigere per kvadratmeter med Pordrän på http://www.billigamarkprodukter.se/70-pordran-skivor.

Lykke til på veien!!
 
Jeg har gjort det samme i et rom i kjelleren. Jeg skrapte bort det som var løst og fjernet resten av malingen med betongsliper. (Støver mye.) Du trenger ikke å få bort all gammel puss før du pusser opp igjen. Bare malingen.
 
Takk for alle svar, dreneringen er fra -65 så den trenger sikkert å fornyes også, de får dog bli neste prosjekt (koster en slant).

Da skraper jeg bort all maling og all løs puss. De sitter bra på en del steder og der er det ingen bom. Gjelder spesielt de stedene som var helt "frie" fra malingsblærer.

Selvfølgelig løsner det hvis jeg går på med hammeren, men hvis det ikke trengs så lar jeg det være urørt.

Her ser man hvor jeg har skrapet ned til murblokkene og hvor jeg har skrapet bort all løs puss, men latt et tynt hardt lag være igjen, burde kunne ny pusse på dette?
Veggen med murblokker og delvis fjernet puss, lys ovenfra. Fliser på gulvet med pussrester i en haug foran veggen.
 
Sist redigert:
Løfter tråden litt, nå har jeg fått bort all maling og puss fra veggen min :) Tid for å gjenopprette, tenkte jeg skulle legge på ny puss og deretter male med silikatmaling.

Noe jeg bør tenke på, spesiell puss for kjellervegg? Det er en yttervegg med dårlig drenering, så fukt finnes.
 
Hei,
Bra jobbet, ikke på min topp 10 liste over ting å gjøre.
Mur og Putsbruk C skal du bruke. Fin hos Bauhaus for rundt 40 kr sekken. Jeg har prøvd å kaste på men det gikk sånn passe. Alle vegger har jeg "strøket" på med skurebrett.
La det tørke i 8-10 uker før du maler med silikatmaling.
Du ser ellers hvilke områder som ikke har tørket, de er av mørkere karakter.

Thumbs up!
 
Nei virkelig ikke, det var forb*nnet slitsomt :) Det verste er at før eller senere vil flere vegger i kjelleren trenge samme omgang.

Okei, ja jeg er ikke så rutinert heller så det blir nok å stryke på det bare sånn tilfellet. Skal man fukte veggen før man påfører pussen? Trenger man å "nette" eller er det overkill for en kjellervegg?
 
Jeg vil ikke gjerne ødelegge moroa du har foran deg, men å pusse er heller ikke topp 10 hehe.. Ganske tungt uansett teknikk.
Jeg hadde fuktet veggen før jeg pusser mest for at den nye mørtelen ikke skal tørke ut å fort. Jeg har både forvannet med vann på noen vegger og på andre har jeg blandet 2 deler vann og en del primer og sprayet på. I etterkant kan jeg si at det sitter like bra. MEN jeg liker å forvanne med primer og vente opp til 24 timer for at overflaten suger som minst etterpå.

Jeg hadde dog ikke nett, det vil sitte som.. støpt.

Et tips fra en annen nybegynner; bland halvparten av sekken første gangen, dels fordi det er tungt og dels for at du merker hvor mye det går med. Sørg så for å ha en time å pille navlen på mens det tørker og riv av etter 60-90 minutter med en rivebrett for å få bort ujevnheter.
Spray med litt vann så får du en vakker overflate. Noen drar på dette tidspunktet over med en kost for å få vakre sveipende bevegelser. Det gadd jeg ikke og rev bare av veggen så jevnt det gikk. Resultatet uansett er pent og absolutt bedre enn før.
Så når du legger på farge er det et Kodak moment, verdt å ramme inn.

Jeg synes det er gøy og bra at du gjør dette selv, dels for å spare litt penger men også for å ikke gjøre som "mange" andre gjør; kle inn veggen med stålstendere og gipsplater. Det ene måten er vel ikke bedre enn den andre men det føles bedre for meg å gjøre et grundig arbeid fra begynnelsen.

Bla, bla bla... Her prater jeg på og alt du vil gjøre er å komme i gang og pusse vegg. La meg ikke forstyrre :(
 
  • Liker
Kurtivan
  • Laddar…
Den veggen hadde jeg absolutt nettoppet.
 
Takk for alle tips! Det blir nok ikke før til helgen så du forstyrrer absolutt ikke :)
Arbeidsmoment tenker jeg meg litt sånn her:

Fukt veggen.
Påfør pussmørtel med noen form for stålbrett.
Riv av med en rivbrett.
Eventuelt fukt igjen og kjør en runde til med pussmørtel for å bygge litt mer.

Virker det fornuftig?
 
Ja, for meg virker det fornuftig men Stefan N foreslo nett. Mine vegger var som dine og jeg nettet ikke og det ble bra likevel. Om han foreslår det så finnes det jo en grunn til det.
Om du tar en mureskje og øser opp på jernbrettet så kan du legge an mot veggen og dra oppover så pussen fester seg. Jobb nedenfra og opp. Vanskelig å forklare men du presser imot og fører jernbrettet oppover. Da skal det gå bra. Ha det rent under for det kan bli mye søl som du kan plukke opp.
Uff, jeg har to seksjoner på mine vegger å pusse og lysten er forsvunnet. Hadde vært bra for meg å også få det gjort i helgen.
 
Siporex er egentlig ikke noe høydemateriale i kjellervegger, det suger vann som ingenting annet.
Jeg hadde nok heller satset på å fikse dreneringen på utsiden før jeg hadde gjort noe inne.
 
Så nå har jeg i alle fall pusset veggen, for en slitsom jobb!! Det ble jo ikke akkurat jevnt og fint heller, det skyldes nok at det var første gang jeg pusset en vegg :)

Føles som at veggen ville trengt bredsparkling for å bli jevn og fin, men det gjør man vel ikke på en pusset kjellervegg?
 
Sist redigert:
Tar gjerne imot bilde :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.