:
Kan det være: http://www.stepkit.com/ :-/
Jeg kikket på Stepkit til en trapp som jeg skulle friske opp, men på grunn av trappens mål (for brede og noen ganger for dype trinn) så ville det bli for dyrt å kjøpe Stepkit. Jeg brukte parkett av modell oljede eikebord og freste og oljet egne trappeneselister i stedet. Prisen for materialer og ca 3 dagers arbeid ble da noen tusenlapper mindre enn hva det ville ha blitt med Stepkit, til tross for betydelig mer fikling.
Deres "trappetrinnsmåler" er enkel men finurlig. Jeg har ikke sett den IRL men prøvde å lage en egen av masonittrems med spor i og en låsning med en liten bolt, skiver og vingemutter. Det ble imidlertid for vaklevorent. Det fungerte bra å bruke vinkelhake, tommestokk og vinkelmåler også - men det blir en skikkelig måljobb på en hel trapp!
Jeg limte parketten på trinnene slik at fjæren stakk ut i forkant og freste/saget et tilsvarende spor i riktig høyde på trappeneselisten. Så var det "bare" å stable bitene, lime og dunke med gummiklubben!
Deres "trappetrinnsmåler" er enkel men finurlig. Jeg har ikke sett den IRL men prøvde å lage en egen av masonittrems med spor i og en låsning med en liten bolt, skiver og vingemutter. Det ble imidlertid for vaklevorent. Det fungerte bra å bruke vinkelhake, tommestokk og vinkelmåler også - men det blir en skikkelig måljobb på en hel trapp!
Jeg limte parketten på trinnene slik at fjæren stakk ut i forkant og freste/saget et tilsvarende spor i riktig høyde på trappeneselisten. Så var det "bare" å stable bitene, lime og dunke med gummiklubben!
Jeg tenkte å gjøre lignende arbeid med kjellertrappen min.
Men da kjøper jeg bare "trappkompassen", laminatgulv fra Hornbach eller lignende.
Som trappenese tenkte jeg å bruke en messinglist (vinkel) med riller på oversiden, for å få sklisikring! Tror ikke dette kommer til å koste skjorta heller...
Men da kjøper jeg bare "trappkompassen", laminatgulv fra Hornbach eller lignende.
Som trappenese tenkte jeg å bruke en messinglist (vinkel) med riller på oversiden, for å få sklisikring! Tror ikke dette kommer til å koste skjorta heller...
Jeg brukte 15 mm oljet eikeparkett (plank) som jeg limte sammen i hverandre og i trappenesen med trelim. Mot trinn- og stusstrinn limte jeg med PL400 fordi "min" trapp var gammel, slitt og litt ujevn, og jeg ønsket et lim som det går an å bygge litt med. På noen steder skjøt jeg også fast bitene med dykkert, men bare der det senere ble skjult av andre biter. Til trappenesene brukte jeg 15 x 69 mm planhøvlet eik. Denne trappen hadde ganske høye trappeneser som originalt, og derfor var det nødvendig å bruke så pass brede eikebiter for å dekke den gamle nesen + de 15 mm som parketten bygger. Det hadde nok vært penere med 15 x 45, om det hadde dekket, men det smeltet ganske bra sammen likevel da listene ble oljet.
Dessverre. Jeg kommer til å ta bilder av den, men det vil ta tid til våren da jeg skal gjøre en tilbygging på huset. I denne tråden har imidlertid elof lagt inn en skisse på hvordan jeg mener:
http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=51986
http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=51986