Hei,

Vi har en trapp som ser ut sånn her:

nhSzr8Z.jpg
https://i.imgur.com/nhSzr8Z.jpg
F0PauCS.jpg
https://i.imgur.com/F0PauCS.jpg

7yANLRI.jpg
https://i.imgur.com/7yANLRI.jpg

Nå når gangen er ferdig så vil vi også fornye trappen og første tanken var å male stamment hvit, nye trinn og erstatte ribbene med noe i stil med dette

4331977A.jpg
Det hørtes ut som en billig løsning, men det viste seg at alt som har med trapper å gjøre er ekstra dyrt, bare de 4 stolpene på bildet over koster 600 kr og vi trenger sikkert mange slike. Også trappetrinnene viste seg å bli virkelig dyre.

Usikker på hvorfor det er såpass høye priser, men jeg mistenker at det har med sikkerhetssertifiseringer eller lignende å gjøre?

Det jeg nå etterspør er en alternativ løsning som er i hvert fall noe mer økonomisk og som likevel kan klassifiseres som okay.

Egne tanker

Maling: Vi har vært i kontakt med Flügger farge som har pekt ut 2 forskjellige bokser vi skal bruke, tydeligvis trenger vi ikke engang å slipe stammen for å få dette til å feste og bli bra.

Trappetrinn: Det finnes tynn Eik parkett som man bør kunne lime i trappen. Som trappenese burde det gå an å kjøpe en bredere eike list.

Ribber: Eksisterende ribber må bort, spørsmålet er bare hva man erstatter dem med? Et forslag fra pårørende er å bygge opp med metall stolper og glasskiver, noe vi tror hadde hevet gangen betraktelig. Det høres ut som en dyr løsning om man skal kjøpe det ferdig? Kan man kanskje få et lokalt firma til å produsere for billigere penger? Hvis vi skulle valgt rekkverk likt bildet over, finnes det billigere alternativer? Jeg vurderte en stund å produsere selv med dreiebenk, men kanskje er det bedre å legge ut et slikt arbeid til et lokalt firma? Det jeg egentlig fisker etter her er om det kan være verdt å høre med lokale evner eller om det er helt umulig for dem å konkurrere med de ferdige løsningene?

Trapperekkverk: Disse virker generelt ikke så dyre selv om man kjøper ferdig.

Hva er deres erfaring? Hvordan har dere renovert trappene deres?

Ser man på räckesbutken.se glassalternativ så ser øvre del ut til å havne på ca 25 000 kr og den i trappen på 18 000 kr og så litt ekstra greier på det så ca 50 000 kr for glassrekkverk kanskje.

Står på budsjett men føles vanskelig å gi tips uten å vite hvor stor budsjettet er

Hehe ja, hva jeg fisker etter her er ved å ta visse snarveier få ned prisen et stykke under hva det ville koste om man kjøper alt ferdig. 50 000 kr føles litt vel mye, kanskje mer rundt 20 000 kr om det er mulig?

Et bra eksempel er at i stedet for å kjøpe trappetrinn for 1500 kr stykket så legger man parkett og setter eikelist som trappenese.

Hvorfor må dere bytte ribbene? Mal dem hvite så vil det bli en skikkelig forskjell!

Vi sto overfor det samme problemet, men med en svingtrapp (180°) fra kjelleren. Furu, furu, furu...gulnet furu så langt øyet kunne se. Vi malte alle ribber og rekkverket langs øvre plan i høyblank hvit, men vi har ikke kommet lenger. Tanken er å male vangstykkene og opptrinnene (vi har lukket trapp) i samme hvite farge, men la inntrinnene og håndløperen være i furu. Jeg har sett bilder av når folk har gjort det og synes det er kjempefint å la inntrinnene være i tre...for mye hvitt er heller ikke pent synes jeg.

Hvis det er viktig å få en annen form på ribbene kunne dere jo frese en stilig profil på dem med en overfres.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.