Hei,
Jeg har en terrasse på et betongdekke som jeg planlegger å renovere, og jeg har en tanke, men vil gjerne ha innspill om eventuelle risikoer og alternativer.
Først litt info om forutsetningene:
Det jeg vil oppnå:
Så til min tanke til tiltak:
Dette tenker jeg bør gi en ikke altfor tung konstruksjon og som er vanntett - det jeg bekymrer meg litt for er isolasjonen og eventuelle kondensproblemer som kan forverres i det gamle dekket? Isolasjonen havner riktignok på den kalde siden (ettersom det uoppvarmede lagerrommet er varmere enn utendørs om vinteren), men om sommeren kan kondensen bli enda verre da det holdes såpass kjølig i den tunge steinkonstruksjonen.
Jeg har en terrasse på et betongdekke som jeg planlegger å renovere, og jeg har en tanke, men vil gjerne ha innspill om eventuelle risikoer og alternativer.
Først litt info om forutsetningene:
- Et betongdekke trolig bygd på 60-70-tallet, på ca 15 cm tykkelse, totalt 4x5 m i tilknytning til huset.
- Dekket står på en rekke betongstolper, og mellom disse er vegger murt opp med lecablokker for å skape et uoppvarmet lagerrom under.
- Tilstanden på dekket er så som så - det har ikke vært ordentlig værbeskyttet og armeringsjernene i kantene har delvis splintret opp betongen. Jeg har banket bort det mest løstsittende i kantene, og vurderingen er likevel at det går an å reparere.
Det jeg vil oppnå:
- En uteplass som holder i 15-20 år til
- Tåle for vær da vi ikke har tenkt å ha tak over den (i hvert fall ikke hele)
Så til min tanke til tiltak:
- Reparere kantene med finbetong
- Gulvnivået i huset er ca 17 cm høyere opp, så jeg vil gjerne heve gulvet for å slippe et trinn. Samtidig ønsker jeg ikke å legge på for mye vekt. Tanken er derfor 10 cm cellplast.
- På cellplasten legger jeg armeringsnett, el-gulvvarme (kun for komfort om kveldene) og støper et tynnest mulig "flytende" betonglag, ca 3 cm.
- I støpelaget bygger jeg et fall på 1:100 ut fra huset.
- På betongen legger jeg et tettesjikt for utendørsbruk, typ Weber Tec Superflex, og avslutter fallet med en drypplist i metall.
- På tettesjiktet legger jeg utendørsklinker.
Dette tenker jeg bør gi en ikke altfor tung konstruksjon og som er vanntett - det jeg bekymrer meg litt for er isolasjonen og eventuelle kondensproblemer som kan forverres i det gamle dekket? Isolasjonen havner riktignok på den kalde siden (ettersom det uoppvarmede lagerrommet er varmere enn utendørs om vinteren), men om sommeren kan kondensen bli enda verre da det holdes såpass kjølig i den tunge steinkonstruksjonen.
Hei!
Vekker liv i dette spørsmålet da jeg står foran lignende prosjekt. Hvordan gikk det for deg?
Vekker liv i dette spørsmålet da jeg står foran lignende prosjekt. Hvordan gikk det for deg?
Hei,
Det gikk bra - gjorde akkurat som beskrevet, dvs ryddet bort alt løst sittende og stygt materiale, hevet opp med cellplast, og deretter støpte en ny betongplate oppå med tilhørende armering. Den ble ca 5 cm tykk.
Brukte Sopro tetningslag oppå, og limte plater rundt sidene. Ville nok ikke valgt Sopro igjen da det ble skrekkelig dyrt med tanke på hva man fikk, ville heller funnet en annen produsent. Ingen feil med produktet, lett å arbeide med osv, men som sagt dyrt.
La fliser oppå.
Det gikk bra - gjorde akkurat som beskrevet, dvs ryddet bort alt løst sittende og stygt materiale, hevet opp med cellplast, og deretter støpte en ny betongplate oppå med tilhørende armering. Den ble ca 5 cm tykk.
Brukte Sopro tetningslag oppå, og limte plater rundt sidene. Ville nok ikke valgt Sopro igjen da det ble skrekkelig dyrt med tanke på hva man fikk, ville heller funnet en annen produsent. Ingen feil med produktet, lett å arbeide med osv, men som sagt dyrt.
La fliser oppå.
Herlig! Takk for svaret.
jeg har begynt å fjerne alt løst materiale men langs den ene kortsiden sitter det øverste laget som attans bif bilde). Kan man la det være og støpe et nytt lag i nivå med dette eller er det bilhammeren som gjelder?
jeg har begynt å fjerne alt løst materiale men langs den ene kortsiden sitter det øverste laget som attans bif bilde). Kan man la det være og støpe et nytt lag i nivå med dette eller er det bilhammeren som gjelder?
Hva skal du gjøre etter at du har støpt det i nivå? Hvis du er avhengig av overflatefasthet eller tenker at sluttresultatet skal være synlig, ville jeg ha slipt bort det siste, men hvis du tenker å dekke alt med stein på en eller annen måte, så høres det vel greit ut å bare jevne det av.
Tenkte legge tettesjiktet oppå dette og deretter et tynt lag som slipes/poleres.
Klikk her for å svare