Kretikos Kretikos skrev:
Vi skuffet ut bjelkelaget mellom etasjene ved renovering for å rette opp gulvet. Vi hadde riktignok mer sand/grus og en del slaggstein samt div. byggavfall. Klassisk snekkermasse. Erstattet med steinull. Skritt og slag mot gulvet høres mer nå, mens prat, musikk og andre lyder dempes bedre. Det var et skikkelig slit å få ut alt, dog. Ble noen tonn som ble båret ut i blåe ikea-bager. Vi har litt grovere bjelker. 80x220 om jeg ikke husker feil. Ingen svikt på 4,5 spennvidde, men da har vi jo tatt bort en hel del vekt også...
Takk for innspill! Bra å høre at noen flere plukker ut det gamle skrapet mellom bjelkene :)

Ok, ja det var jo litt kraftigere bjelker. Hos oss sitter bjelkene også med ulik tetthet, på noen steder er det kun 45 cm mellom bjelkene og på et sted er det ca. 55 cm. Kanskje påvirker det at det ikke er så mye svikt hos oss også.

J justusandersson skrev:
Oppå sponplaten kan du legge hva du vil. Et laminatgulv er sikkert tynnere.

Det kan påvirke svikten minimalt, men neppe i ditt tilfelle.

Jeg forstår ditt synspunkt. Selv har jeg en sterk motvilje mot lim i hus. Det finnes sikkert noen hjelpemidler som man kan bruke. Bruk skruer med fornuftige hoder, f.eks. Torx.
Okei, tenkte mest om det holder med 22mm-spon. Det finnes jo 28mm spon også. Men da bygger det jo veldig mye også. Håper på at 22mm holder ellers får jeg litt problemer.

Ja, akkurat, jeg bruker helst ikke lim noen steder egentlig. Jeg er en sånn som gjerne vil kunne skru ned alt hvis det trengs og slippe å måtte rive i stykker alt. Hadde tidligere en vinterhage som vi var nødt til å ta ned p.g.a drenering. Den var bare spikret, ikke en eneste skrue, da blir man ganske lei :p

J justusandersson skrev:
Sviktskravene må man regne seg fram til. Vi mennesker er ikke tilstrekkelig følsomme. Kravene bygger dog på undersøkelser med veldig mange deltakere.
Men huset ser jo ut som det gjør og å bytte bjelker til massive vil jo ikke
Kretikos Kretikos skrev:
Å skru massivt gulv er ikke et alternativ?
Tydeligvis ikke ifølge JustusAndersson :) Men nei, tror ikke jeg vil ha et sånt gulv.

22 mm er mer enn nok.

J justusandersson skrev:
22 mm holder i massevis.
Kanon. Men hvordan bør man gjøre nå hvis reglene ikke er helt rette? De ser ut til å ha stukket inn litt biter under bjelkene under gulvet her og der, antagelig for å rette opp gulvet.. Blir ikke sponet litt vrient når bjelkene er litt halvskeive eller?

Om de er ekstremt skjeve får du vel bruke en høvel, hånd- eller elektrisk drevet. Ellers gjør det nok ikke så mye.

E eddiw skrev:
Kanon. Men hvordan bør man gjøre nå om bjelkene ikke er helt rette? De ser ut til å ha puttet under noen biter på bjelkene under gulvet her og der, antakelig for å rette opp gulvet.. Blir ikke sponet litt vanskelig når bjelkene er litt halvskjeve eller?
Såg så ut hos oss også men da vi allikevel skulle rette gulvet så skrulimmet vi nye gulvbjelker mot de gamle og derpå et 32mm massivt furugulv. Vet ikke hvorfor Justus nekter massivt gulv men det har kanskje noe med bæreevne å gjøre?

J justusandersson skrev:
Om de er ekstremt skrå må du vel bruke en høvel, hånd- eller el-drevet. Ellers gjør det nok ikke så mye.
Nei, det er mest små spillbiter som er noen millimeter tykke som ligger litt her og der. Vet ikke helt i hvilken utstrekning enda siden jeg ikke har fjernet så mye gulv. Du kan nok se bitene på bjelkene i første postens bilder..

Å skruvlime på bjelkenes sider har bare marginal effekt sammenlignet med alt som øker bjelkenes høyde. Gulvbord ligger tvers over bjelkene og bidrar derfor ikke. Bjelkenes bøyestivhet følger fra formelen b*h^3/12 (bredden ganger høyden opphøyd i tre delt på tolv).

J justusandersson skrev:
Å skruvlime på bjelkenes sider har bare marginal effekt sammenlignet med alt som øker bjelkenes høyde. Gulvbord ligger på tvers av bjelkene og bidrar derfor ikke. Bjelkenes bøystivhet følger av formelen b*h^3/12 (bredden ganger høyden opphøyd i tredje delt på tolv).
Ok, da forstår jeg. :)
J justusandersson skrev:
Å skruvlime på bjelkenes sider har bare marginal effekt sammenlignet med alt som øker bjelkenes høyde. Gulvbord ligger på tvers av bjelkene og bidrar derfor ikke. Bjelkenes bøystivhet følger av formelen b*h^3/12 (bredden ganger høyden opphøyd i tredje delt på tolv).
Ok, da forstår jeg. :)

Ytterligere et spørsmål angående gulvspon. Har sjekket litt på nettet, men det varierer litt hvordan man skal legge gulvspon. Mitt spørsmål: Bør man skjøte gulvspon over bjelkene eller spiller det ingen rolle når man uansett limer endene på platene? Jeg er jo litt halvallergisk mot å skjøte "i lufta", vil egentlig ha skjøten på bjelkene (føles som det vil bli ustabilt?).. Men ser mange som bare legger ut platene og skjøtene blir mellom bjelkene. Man skal vel riktignok sørge for at ikke alle skjøtene kommer på samme sted heller, men legge i forband?

Vi har samme eller lignende under vårt kjellergulv. Fått flere forslag på hva det er, men ikke slaggstein før. En eldre mann som var her sa at det var siporex, noe vi synes virker stemme mest hittil. Vi har også i hagen funnet murstein i dette materialet.
Vårt er veldig lett og som pimpstein i materialet (luftbobler). Ungene synes det er veldig gøy å tegne på asfalten med biter de finner :)

J justusandersson skrev:
På denne lenken kan du lese mer om legging av gulvsponplater.
[lenke]
Ja, har vært inne der og sjekket, men det står ingenting om de skal skjøtes over bjelke eller hvor skjøten nå havner dessverre. Og når jeg har googlet, varierer det hvordan man gjør det..
Det er jo praktisk hvis det bare går å legge ut og ignorere hvor skjøten kommer, men jeg stiller meg litt spørsmål rundt hvor stabilt det blir når den ene kanten "henger i luften"?

Jeg prøvde først å bare skru til det gamle gulvet for å bli kvitt knirket. Det viste seg å være resultatløst. Altså ut med det gamle gulvet og inn med nye gulvspon som skrulimtes. Ble helt stille. Samtidig kan man benytte anledningen til å se over isolasjonen. Ut med alt skrap (jeg lærte meg den fine termen "byggmästarblandning"). Som ny isolasjon kan man jo ta fluffet cellulose som føles passer bedre i et eldre hus.

L Lane skrev:
Vi har samme eller lignende under vårt kjellergulv. Fått flere forslag på hva det er, men ikke slaggstein før. En eldre mann som var her sa at det var siporex, noe vi synes har virket mest sannsynlig hittil. Vi har også i hagen funnet murstein i dette materialet. Vårt er veldig lett og som pimpstein i materialet (luftbobler). Ungene synes det er veldig morsomt å tegne på asfalten med biter de finner :)
Ja, akkurat, de er veldig lette og typ med luftbobler i. Kan godt tenke meg at de går an å tegne med :P Kanskje er det siporex da? Ingenting annet i vårt hus er dog bygd med det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.