Hei!
Vi er i ferd med å renovere soverommet vårt, vi skal blant annet slå ut et lagerrom slik at selve soverommet blir større og lagerrommet forsvinner. De forrige eierne fjernet delvis veggen og satte inn garderober. Soverommet ligger i andre etasje i et 1,5-planshus bygget midt på 1940-tallet.
Når jeg nå har begynt å fjerne veggen så står den direkte på bjelkelaget, med noen bjelkler mellom de ekte bjelkene så å si. (Se bilde) Det gamle tregulvet er altså lagt etter veggen.
* Vi har tenkt å fjerne det gamle gulvet og erstatte med gulvspon og nytt gulv oppå det. Er det en god idé eller skal man la det gamle tregulvet ligge og bare legge nytt gulv oppå? Hvordan ville dere gjort det? Det er et gammelt plankegulv (som varierer i utseende mellom lagerrom og soverom da soverommets planker er slipt og oljet, mens lagerrommets ser gammelt og slitt ut).
* Mellom gulvbjelkene ligger, det jeg tror, en form for lettbetongstein (porøs og med hull i seg), kan noen se hvilken type som ligger der? (Se bilde). Dette ligger sammen med sagflis.
Bør man fjerne dette og erstatte med noe bedre? Blir det fryktelig støyete om jeg bare fjerner det og lukker det? Det finnes tak innvendig i første etasje og gulvplanker i andre etasje.
Hva tror dere om min plan? Unødvendig å overarbeide og la det nåværende plankegulvet ligge (må imidlertid løse noe der veggen tidligere stod) og bare legge nytt gulv oppå? Jeg er imidlertid typen som gjerne gjør ting skikkelig fra starten av og rydder opp gammelt skrot og erstatter med noe bedre i bjelkelaget o.l. Men det blir imidlertid en veldig masse bæring av stein og sagflis...
Hvordan ville dere gjort det? =)
Takk for alle tanker.
Det blir sikkert mer høyrøstet om du fjerner steinen. Interessant dog å vite hva slags stein det er, har dere gjort en radonmåling? Evt inneholde av blåbetong er det eneste som ville fått meg til å fjerne det. Og hvorfor erstatte fint ubehandlet treverk med limt spon? Hadde absolutt erstattet der veggen sto med ny planke bare og så lagt nytt gulv oppå. Eller ja hadde gjort - jeg HAR gjort så
Det blir sikkerlig mer høyljutt om du tar bort stenen. Interessant dog å vite hva det er for sten, har dere gjort noen radonmåling? Evt innehold av blåbetong er det eneste som skulle få meg til å plukke bort det. Og hvorfor erstatte fint ubehandlet treverk mot limt spon? Hadde absolutt erstattet der veggen sto med ny planke bare og så lagt nytt gulv ovenpå. Eller ja hadde gjort - jeg HAR gjort så
Jepp, radonmåling er gjort når vi kjøpte huset og hele huset har veldig lave verdier. Men kunne være blå lettbetong. Ingenting annet i huset er dog bygget med den (støpt kjeller, ikke blå lettbetong).
Et problem er vel at nåværende gulv knirker ganske friskt, det er ikke veldig jevnt overalt samt at jeg egentlig skulle ønske å trekke en del kabler når man likevel åpner opp. Men det blir jo en del jobb såklart..
Men det kanskje er overarbeidet å bytte ut gammelt plankegulv, kanskje bedre å bare legge nytt ovenpå?
Kliar dog i fingrene å gå igjennom bjelkelaget så man vet hvordan alt ser ut og likevel plukke bort de mistenkte steinene.. Vanskelig dette her.
Steinene kan også være slaggstein - en forløper til lettbetong som ble brukt fra 30-tallet.
Fjerner du steinene og sagflisen bør du definitivt fylle HELE rommet med ny isolasjon. Tomt bjelkelag blir som å gå på et trommeskinn og hvert steg på overetasjen vil høres i hele huset.
Jeg tror også at det er slaggsten. Det bør ikke være et primært interesse å fjerne fyllingen, om det ikke trengs av andre grunner.
Dette er en utmerket anledning til å fundere litt over bæreevnen og svikten i bjelkelaget. Jeg gjetter på at gulvbjelkene er 3x7 tommer. Med dagens krav til svikt klarer de bare en spennvidde på 3 meter. I deres tilfelle er spennvidde nok lengre. Her finnes det da en gyllen mulighet til å redusere svikten og knirk i gulvet. Kontrollmål gjerne bjelkene (tverrsnittsmål og spennvidde) så kan du få respons på det.
Steinene kan også være slaggstein - en forløper til lettbetong som ble brukt fra 30-tallet.
Tar du bort steinene og sagflisen, skal du definitivt fylle HELE rommet med ny isolasjon. Tomme bjelkelag blir som å gå på en trommeskinn, og hvert steg på overetasjen vil høres i hele huset.
Ok, jepp, har forstått at man bør etterisolere.
Jjustusandersson skrev:
Jeg tror også at det er slaggstein. Det bør ikke være et primært mål å fjerne fyllingen, med mindre det er nødvendig av andre grunner.
Dette er en utmerket anledning til å tenke litt over bjelkelagets bæreevne og svikt. Jeg gjetter at gulvbjelkene er 3x7 tommer. Med dagens sviktkrav klarer de bare en spennvidde på 3 meter. I deres tilfelle er spennvidden nok lengre. Her finnes det da en gylden sjanse til å redusere svikt og gulvknirk. Kontroller gjerne bjelkene (tverrsnittsmaat og spennvidde) så kan du få respons på det.
Målte to bjelker nå, litt vanskelig med all stein og pappen som sitter i bunnen opp mot bjelken, men uansett så er rommet ca. 4,40 meter, med lagerrommet inkludert. Jeg antar at bjelkene strekker seg hele veien.
Bjelkene virker å være 75x180 eller 75x190, der omkring virker jeg å støte i taket på undervåningen når jeg trykker ned tommestokken mellom papp og bjelke.
Det svikter ikke noe særlig på overetasjen.
Men hvis bjelkene er litt for spinkle, hva bør jeg gjøre? Det går jo ikke an å gjøre mye uten å fjerne all slaggstein eller?
75x175 mm, som tilsvarer 3x7 tommer, er et alternativ, 75x187, som tilsvarer 3x7,5 tommer, er et annet. Man brukte bare tommemål den gangen. 4,4 meter er egentlig for lang spennvidde, spesielt for å begrense svikten. Den beste løsningen er å skru og lime 22 mm gulvsponplate (det går også bra med k-plywood) på bjelkene og deretter legge et nytt 14 mm tregulv oppå dette. Gjør du det slik, får dere et gulv som dere blir fornøyd med. Å fjerne slaggstenen og erstatte den med en mineralullplate (ikke fylle hele rommet) reduserer belastningen på bjelkelaget men har ingen effekt på svikten.
75x175 mm, noe som tilsvarer 3x7 tommer er et alternativ, 75x187, som tilsvarer 3x7,5 tommer er et annet. Man brukte bare tommemål på den tiden. 4,4 meter er egentlig for lang spennvidde, først og fremst for å begrense svikten. Den beste løsningen er å skru og lime 22 mm gulvsponplate (går også bra med k-finer) på bjelkene og deretter legge et nytt 14 mm tregulv oppå dette. Gjør du slik får dere et gulv dere blir fornøyd med. Å fjerne slaggsteinene og erstatte dem med en mineralullplate (ikke fylle hele rommet) reduserer lasten på bjelkelaget men har ingen effekt på svikten.
Takk for svar!
Jeg opplever egentlig ikke svikt i dette rommet, så det er nok ikke noe problem. Når jeg først holder på nå så vil jeg egentlig legge noen rør mellom bjelkene der jeg kan trekke litt kabler, blant annet til nye nettverksuttak m.m. Det går jo ikke om man ikke fjerner slaggsteinene siden det skal trekkes fra underetasjen gjennom taket.
Om man legger en mineralullplate, blir det omtrent like god demping som nå med disse slaggsteinene eller blir det dårligere/bedre?
Jeg har sjekket gjennom bjelkelaget i ett annet rom (over kjøkkenet) med inspeksjonskamera en gang, og der kunne jeg ikke se noen slaggstein. Men kan ha oversett det, så mest ut som tomrom skjønt.
Jeg antar at det er bra å redusere lasten på bjelkene ved å fjerne steinene? Er det mineralullplate som anbefales i bjelkelaget?
Blir eventuell svikt altså bedre med 22mm gulvspon sammenlignet med det nåværende plankegulvet? Vi har ikke riktig bestemt oss for gulv ennå dog. Vil helst ikke bygge for høyt gulv slik at det går over tersklene til hallen. Det nåværende gulvet, som er direkte spikret på bjelkene, er ca 28-30mm spontet plankegulv.
På bjelkene ligger det jo litt fyllstykker, antagelig for å jevne ut gulvet, hvordan blir det om man legger gulvspon? Må man pille inn under masse greier så det blir jevnt da også? Ingenting virker jo å ha vært riktig rett når huset ble bygget (gjelder vel dog alle tidsepoker )
Det er ikke sikkert at du har merket behovet, men å forbedre bjelkelagets egenskaper når det gjelder svikt og nedbøyning fører til økt komfort. For å lydisolere (luftlyd) legger du en 70 mm steinullplate (volumvekt rundt 30 kg/m3) mellom bjelkene. Om det blir bedre eller verre enn slaggstenen tør jeg ikke si, men noen dramatisk forskjell blir det nok ikke.
En sponplate som både limes og skrus i bjelkene samvirker med disse og gir et betydelig bedre resultat enn vanlige gulvbord. Deretter holder det med tynne gulvbord, ca. 14 mm, oppå det. Fordelen med 22 mm gulvsponplate er dels at den har falsede skjøter, dels at den er billig. Ellers er konstruksjonsfinér et stivere materiale. Det er viktig at sponplatene limes mot bjelkene, slik at det ikke er løse biter imellom.
Det er ikke sikkert at du har merket behovet, men å forbedre bjelkelagets egenskaper når det gjelder svikt og nedbøyning fører til økt komfort. For å lydisolere (luftlyd) legger du en 70 mm steinullplate (volumvekt rundt 30 kg/m3) mellom bjelkene. Om det blir bedre eller dårligere enn slaggsteen, tør jeg ikke si, men noen dramatisk forskjell blir det nok ikke.
En sponplate som både limes og skrus i bjelkene samvirker med disse og gir et betydelig bedre resultat enn vanlige gulvbord. Deretter holder det med tynne gulvbord, ca. 14 mm, oppå det. Fordelen med 22 mm gulvsponplate er dels at den har falsede skjøter, dels at den er billig. Ellers er konstruksjonsfiner et stivere materiale. Det er viktig at sponplatene limes mot bjelkene, så det skal ikke være løse biter imellom.
Takk for innspill! Da blir det nok til å fjerne planktregulvet samt rydde bort slaggstenen og sagflisen selv om det innebærer en del arbeid. Da kan jeg dra litt nye kabler samtidig.
Ytterligere spørsmål:
Om man tar et finere laminatgulv (nå kanskje jeg banner i kirken), så er vel ikke det noen 14mm. Holder det likevel med 22mm spon? Får noen problemer da 22mm samt ytterligere 14mm bygger litt for høyt.. Og eventuell skum på det..
Er det verdt å stagge mellom bjelker, altså tverrstaver mellom bjelkene? Gjør det noen forskjell?
Ytterligere et spørsmål.. Om man en gang i fremtiden bytter gulvspon eller trenger å bytte noe under gulvet, hvor jævlig er det å fjerne limt gulvspon?
Vi måkte ut fyllmassene mellom etasjene under oppussingen for å rette opp gulvet. Vi hadde for så vidt mer sand/grus og en hel del slaggstein samt diverse byggavfall. Klassisk snekkerfyll. Erstattet med steinull. Trinn og slag mot gulvet høres bedre nå, mens prat, musikk og andre lyder dempes bedre. Det var et skikkelig slit å få ut alt dog. Ble noen tonn som ble båret ut i blå IKEA-poser. Vi har litt grovere bjelker. 80x220 om jeg ikke husker feil. Ingen svikt på 4,5 spennvidde, men da har vi jo fjernet en hel del vekt også...
Oppå sponplaten kan du legge hva du vil. Et laminatgulv er sikkert tynnere.
Eeddiw skrev:
Er det verdt å stive mellom bjelker, altså tverrstiver mellom bjelkene? Gjør det noen forskjell?
Det kan påvirke svikten marginalt, men neppe i ditt tilfelle.
Eeddiw skrev:
Om man en gang i fremtiden bytter gulvspon
Jeg forstår synspunktet ditt. Selv har jeg en sterk motvilje mot lim i hus. Det finnes sikkert et hjelpemiddel man kan bruke. Bruk skruer med fornuftige hoder, f.eks. Torx.
Sviktkravene må man beregne seg frem til. Vi mennesker er ikke tilstrekkelig følsomme. Kravene bygger imidlertid på undersøkelser med svært mange deltakere.
Ytterligere spørsmål:
Om man tar et finere laminatgulv (nå kanskje jeg banner i kirken), så er vel ikke det noen 14mm. Holder det likevel med 22mm spon? Får en del problemer da 22mm samt ytterligere 14mm bygger litt for høyt.. Og eventuell foam på det