kan man gjøre det?

det ser ut som min skorstein delvis har tømmerstokker murt inn i seg nederst og at den også står på disse,

tømmerstokken har råtnet på grunn av hussopp :( så nederst har sprekker oppstått og noen av mursteinene er løse.

så vidt jeg vet består muren av 4 piper, ser i hvert fall sånn ut ovenfra.

kan man ta ned skorsteinen i "kvartar", altså 1/4 nedenfra og lage et skikkelig betongfundament i bunnen og deretter mure opp denne L-formede delen, altså "hjørnet" av skorsteinen.

jeg vurderer at det er ca 2 meter fra bakken og 1,5 meter av mursteinen som må utbedres.

raser skorsteinen hvis jeg gjør slik?

MVH

Forlatt byggeplass med synlige mursteiner, treplanker og synlig skade på vegg, fullt av sagflis og en blå krafse liggende ved veggen.
Veggrenovering med delvis revet gipsvegg og synlige trepaneler, åpen dør og gulv med mursteinsrester og sagspon.

Hva sier alle dyktige murere?

Hadde svigerfar på besøk i helgen, han trodde det ville være enklest å rive ned murstokken og om man så vil, mure opp en ny.
Kan det stemme? Hva sier dere?

Høres ganske dyrt ut å mure opp en ny, og hvor lang tid det skal ta!

M
Spontant føles det som et risikoprosjekt og at det ikke vil gå mye raskere å gjøre det slik med all krangling.

Sist redigert av en moderator:
jo visst føles det litt som et risikoprosjekt,
det er også stopp i en murpipe på grunn av et kråkebolle.

synd bare at den går gjennom et nyrenovert rom i andre etasje.

kan man gjenbruke mursteinene og mure en ny
har sett det finnes et system som heter isokern, men der ser det ut til å bare være 1 og 2 kanaler. hvilket i og for seg holder.
å droppe skorsteinen kan jo være et alternativ, men man vil jo ha en føles det som, kunne hjelpefyre siden man er gnien, og det er jo bare fordeler med en fungerende skorstein og peis.

ingen som har noe bra råd om hvordan man skal tenke?

jeg vil jo ha en mur siden det skal være en i midten av gamle tømmerhus, som hjertet liksom.

det finnes en vannmantlet kjøkkenpanne som hjelper til å varme huset og den er veldig verdifull for meg.

samtidig har jeg gravd ned jordvarmeslange og har begynt å legge gulvvarme, skal deretter installere en jordvarmepumpe så fremover vil man ikke trenge å fyre hvis man ikke vil.

Det finnes en annen ting som du bør ta med i dine overveielser og det er jo saneringen av hussoppen. Man pleier jo å fjerne all gammel puss samt en del av fugen mellom steinene på de murverk som har vært angrepet, for det er jo der en hel del av problemet sitter. Likeså pleier man å varmebehandle de deler som så gjenstår for å sikre at man har minimert risikoen for at det skal finnes rester igjen som kan starte et nytt angrep.

Om du uansett må gjøre dette, så har du allerede blitt tvunget til å gjøre en del ganske store inngrep på pipen før du har begynt på ditt vanskelige arbeid med å forsøke å understøpe murverket for å få en ny grunn.

Hvorvidt man skal gjenbruke de gamle steinene bør du konsultere saneringsfirmaet for, disse skal nok saneres alternativt varmebehandles.

Det blir kanskje tross alt ikke så stor forskjell på å fjerne alt og gjøre om.

Sant så sant, man kanskje tenker kortsiktig nå før alt har lagt seg.

Og gjør man alt arbeidet med å renovere muren, så har man likevel en gammel mur med dårlige fuger ellers.. De er ganske porøse.

Det beste er kanskje å fjerne muren helt og holdent. Da får man jo fjernet en del av hva soppen krever for å leve.

Så kanskje ma. Setter i. En ovn med en enklere type skorstein i samme sjakt om man nå ikke murer en ny skikkelig skorstein.

Takk for kommentaren! Alt slikt er verdsatt og gjør at elendet blir litt tydeligere iaf :)

hadde en bekjent med 2 murerkompiser som var og tittet i går, de sa jo at det kan gå an å renovere murpipa men det blir trolig billigere å ta den ned og deretter skaffe en enklere skorstein til den tiltenkte ovnen.
iallfall hvis jeg tar ned skorsteinen selv.

så det er vel bare å begynne å rive ned skorsteinen da, hvordan vet man om den er en del av den bærende konstruksjonen? man kanskje kan rive ovenfra så burde man vel merke om det ligger noen stokk mot noen steder som virker bærende..
//T

• Liker
MagicFingers
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.