hei
Jeg holder på å renovere et lite rom i andre etasje i vårt gamle hus. Bygget en gang mellom 1930-40.
Vil nevne med en gang at jeg er en hjemmefikser inspirert av Bygglov og Arga snickaren. Så unnskyld min uvitenhet.
Jeg vil bytte ut flisisoleringen mot nyere isolering.
Det innebærer at jeg må bryte opp vegger og gulv.
Det er trevegger og tregulv, ca 20mm respektive 30mm.
Bjelkene er 175x75 hva jeg kan se.

Når jeg begynner å bryte opp gulvet så fortsetter det inn i neste rom. Under en skillevegg.
Hvordan skal jeg gjøre her?
Sage av gulvbordene under skilleveggen og forsøke å justere opp skjøten nedenfra? Slik at gamle gulvbord og nye sponplater møtes der.

Videre vurderer jeg å sette inn kortbjelker mellom bjelkene som sitter med 65cm cc.

• Gammelt rom under renovering med synlige trevegger og tregulv, verktøy og sagflis spredt, med åpninger i veggen som viser inspisert isolasjon.
  • Renovering av gammalt rum med uppbrytet trägolv och exponerade träbjälkar, verktyg synliga.
  • Et gammelt rom under renovering med trepanelvegger, et lite vindu, en radiator, og diverse verktøy på tregulvet.
Mer bilder

• Veggåpning med isolasjon og treverk, delvis blottet. Radiator til venstre, synlig gips på veggen. Bygg under renovering.
Tenk på om det virkelig lønner seg å bryte opp gulvet. Det blir ganske mye merarbeid. Om du vil gjøre det likevel, kan du sage langs med mellomveggen. Tips: bajonettsag med kort blad. Deretter finnes kanskje en bjelke under mellomveggen, og da kan du skru lime en kompis mot den som bærer opp det nye gulvet. Om du har åpnet gulvet, kan du også kontrollere ledninger til taklamper under.

Jotakk jeg har begynt å forstå hvilket arbeid det er. Men jeg vil virkelig få bort sagflis og sviktende gulv.
Jeg vurderer om kortling kan nå under skillevegg til neste bjelke i verste fall i neste rom. Og da få støtte på dem i skjøten.

Jeg vet ikke om det jeg kaller skillevegg er bærende. Men gjetter at liggende med store glipper og svikt også på dem ikke er bærende.

Sist redigert:
Du har et hus som er bygget med stolpekonstruksjon, antagelig 3 tommer. Gulvbjelkene er 3x7 tommer, hvilket var nærmest standard på den tiden uavhengig av spennvidden. Om du er i gang med en så omfattende renovering, synes jeg du skal vurdere om du kan forbedre bjelkelagets egenskaper. For å kunne få synspunkter på det fra forumet trenger du å oppgi aktuelle spennvidder. Finnes det mellomvegger i første etasje som kan tenkes å være bærende er planløsninger best.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.