God kveld til dere!

Har "tyvleset" en hel del her på byggahus, mye kunnskap å hente her! :)

Jeg og kjæresten, bare 23 år hver, kommer sannsynligvis snart til å få kjøpe et rekkehus i Stockholmstraktene om ikke altfor lenge (utkjøp av arv). Huset er på 150 kvm á 3 plan, altså totalt håpløs planløsning, 3 ett-roms leiligheter stablet oppå hverandre. I dag bor vi kjempe dyrt på 11k/måned @76kvm... Vi vil få ned månedskostnaden litt.

Rekkehuset kjøpes i nåværende stand - modell 1963. Det er TOTALT renoveringsbehov, absolutt alt er original utførelse. Budsjettet for en overflaterenovering har vi satt som 500k i tak, er det altfor lite? En hel del materialer kjøpes til grossistpriser, og det som går opp via annen vei planlegges være "billig men bra", altså ingen dyre materialvalg. Alt arbeid planlegges gjort selv, så det kommer ingen arbeidskostnad (er tanken). Er elektriker og renoverer leiligheter / hus til daglig og er kjent med de fleste momentene. De momenter der jeg er usikker finnes kompetente personer i min nærmeste krets å spørre / få hjelp av.

Spørsmål 1: Huset er proppfullt med asbest. Eternit på utsiden, eternitkanaler, svartlim under hver matte, asbestbøyer på isoleringen etc. etc. Budsjettet tillater ikke noen direkte sanering, og vil ikke risikere asbestnivået i luften altfor mye. Hvordan er det å renovere oppå de gamle lagene? Tenkt at det skal bli klikkgulv på de fleste steder, fliser på bad. Vet at det finnes de som gjør det slik for å slippe å rive i asbesten... Men er det en OK måte? F.eks. å flyte direkte på matten i bad?

Spørsmål 2: Om man skulle ønske å selge om noen år, hva sier skjulte feil om det skulle ligge asbest under det "nye fine laget?"

Spørsmål 3: Stammen er aldri byttet, og skulle virkelig trenge å byttes. Når jeg ikke ønsker å åpne opp gulvene altfor mye, går det vel fint å bare "skjære ut" og ta opp for stammen?

Mye tekst ble det! :) Håper det går an å få en forståelse for hva jeg mener, ellers så er det bare å si fra om jeg skal tydeliggjøre!

Takker på forhånd :)
Med vennlig hilsen, Andreas

1. Med stor forsiktighet så går det som regel an å fjerne eternittplater og eternittkanaler uten å støve. Asbest i rørbøyningsisolasjon lar man gjerne være for som oftest trenger ikke rørene å byttes. Svartlimet har jeg ingen mening om. Få se hva noen andre sier.
2. Jeg ville vært åpen med det i så fall.
3. Går nok, men det kan trengs forbindende kortlinger eller tilskrudde hjelpelister/regler for å lappe det sammen. Så kan det hende at stammer går midt i en bjelke og trenger å "træs" ut. Kommer helt an på hvordan det ser ut og hva du støter på.

Sist redigert:
  • Liker
StorBagaren
  • Laddar…
2. Om du bare meddeler at det finnes asbest/Svartlim under det nye gulvet kan det aldri bli en skjult feil

• Liker
StorBagaren
  • Laddar…
M MagHam skrev:
(Text)
R Robin Wahlman skrev:
(text)
Takk for svarene! :) Har vært på et 30st+ husvisninger der minst halvparten har vært tidligere enn 80-tallet, og aldri har det blitt nevnt asbest eller fantes svar når man har spurt. Det vanligste er kanskje at folk bare river opp alt uvitende om hva asbest er? Det folk flest synes å vite er at det er farlig, men finnes det i mitt hus? ''Nei... Det finnes vel bare i fabrikken i Lomma?'' :p Men som dere skriver så varer ærlighet lengst! Men da kanskje ingen vil kjøpe når de ''vet'' at det finnes asbest :thinking::rolleyes:

Rickard.
Forstår ikke hvordan asbest kan bli en feil, at det finnes asbest i et hus kan nok aldri bli en skjult feil. Men så bør man så klart ikke lyve om sånt man absolutt vet, men i mange tilfeller så vet man faktisk ikke om det finnes asbest eller ikke før man river bort det.

Alle hus er ikke fullproppede med asbest bare fordi de ble bygget før forbudet.

• Liker
StorBagaren
  • Laddar…
Rickard. Rickard.ag skrev:
Alle hus er ikke stappfulle med asbest bare fordi de ble bygget før forbudet.
Det ligger jo kanskje en sannhet i det du sier :thinking: Asbest er jo i seg selv et materiale, og ikke en feil! Men skulle man kunne se det som ''feil'' at det ligger et tidligere lag gulv under det nye?
Og også sannhet i det du sier om at årstallet ikke avslører asbest eller ikke! Men i akkurat dette tilfellet er det bekreftet med prøvetaking. Svigerforeldrene bor i samme område bygget 6 år senere (samme hustype) og også de hadde svartlim, eternittkanaler, i fix og fug etc. :thumbdown:

• Wow
MagHam
  • Laddar…
Stickan56
men i mange tilfeller så vet man faktisk ikke om det finnes asbest eller ikke før man river bort det.

Alle hus er ikke fullproppede med asbest bare fordi de ble bygget før forbudet.
Og noen ganger må materialet sendes til analyse for at man skal få vite om det er asbest.

Stickan

• Liker
StorBagaren
  • Laddar…
Rickard.
Det blir vel et bevisningsspørsmål i retten om man har løyet bevisst, litt over min kunnskap men så lenge man er ærlig med at man ikke har fjernet originalmatten om det kommer opp så er det nok ingen fare. (som eksempel)

Opplysningsplikten dekker vel bare at man må svare ærlig på spørsmål og ikke at man trenger å fortelle absolutt alt man vet om huset.

Et tips for renoveringen bare er at det går bra å sanere asbest selv så lenge man respekterer det og ikke er korket så det kan i visse tilfeller være bedre å gjøre ordentlig direkte.

• Liker
klaskarlsson og 1 annen
  • Laddar…
Et tips for renoveringen bare er at det går bra å sanere asbest selv så lenge man respekterer det og ikke er dum så det kan i noen tilfeller være bedre å gjøre ordentlig direkte.
Hvordan tar man best bort plastmatten? Mindre oversvømmelse for å holde det vått og støvfritt? Om det hadde vært tregulv hadde man jo til og med kunnet sage ut gulvet... Men da det er betong kommer limet til å måtte slipes bort. Eller finnes det noe annet alternativ for å få bort limet? Utover at rett skal være rett... Og lag på lag ikke er rett! :p Finnes det noen åpenbare ulemper med å legge gulv på gulv, bortsett fra at takhøyden blir noen centimeter lavere?

Angående eternittkanalene så er det ingen fare hvis det ikke er tilluft. Angående teppet og stikkgulvet er det ingen fare heller, så lenge du ikke borer ned i gulvet, da følger asbest med opp. Du kan kjøpe asbestvarselteip som du kan teipe under stikkgulvet.
Man brukte ikke asbest som isolasjon til rørene, men blandet asbest i gasbind og surret rundt bøyningene for at det skulle se bedre ut. Hvis dere skal sanere innendørs, tenk på:
• Plast inn rommet
• Bruk spesiell luftrenser (leie en)
• Bland lim og vann og fukt ned (reduserer spredning av støv)
• Bruk engangsdrakt av type 5 og bruk P3 halvmaske.
• Bruk aldri en vanlig støvsuger for å støvsuge asbest, bruk en med HEPA-filter.

Stickan56
Asbestfibre forekommer i limet som ble brukt til gulvmatter- og fliser rundt 60-tallet.
Men ikke alt lim inneholder asbest.
Men for å virkelig vite må man gjøre en prøveuttak og sende til analyse.

Stickan

Beste svar

Svarene nedenfor kommer i feil rekkefølge. Skriver på mobilen.

S StorBagaren skrev:
Spørsmål 3: Stammen er aldri byttet, og skulle virkelig trenge å byttes. Da jeg ikke vil åpne opp gulvene alt for mye, går det bra å bare ''skjære ut'' og ta opp for stammen?
Hva slags bjelkelag er det? Tre, betong? Stammene er i støpejern og kan om nødvendig slås i stykker hvis du ikke kan trekke dem ut.

S StorBagaren skrev:
Spørsmål 2: Hvis man skulle ønske å selge om noen år, hva sier skjulte feil om det skulle ligge asbest under det ''nye fine laget?''
Asbesten er ikke problemet, dog kan du ikke sikre at det ikke er fukt bak eksisterende overflatelag i badet. Hva gjelder asbest under tepper hvor du har lagt klikkgulv. Det er ingen skjult feil, det er ikke engang en feil. Asbest forekom på 60-tallet og du har ingen plikt til å informere om det. Om noen spør, kan du jo svare at du ikke vet, for det vet du ikke, eller har du tatt prøver?

S StorBagaren skrev:
Spørsmål 1: Huset er fullt av asbest. Eternitt på utsiden, eternittkanaler, svartlim under hvert teppe, asbestbøyer på isoleringen osv. Budsjettet tillater ikke noen direkt sanering, og vil ikke risikere asbestnivået i luften alt for mye. Hvordan er det å renovere ovenpå de gamle lagene? Tenk at det skal bli klikkgulv på de fleste steder, fliser i badet. Vet at det er de som gjør det slik for å slippe å rive i asbesten... Men er det en OK måte? For eksempel å flyte direkte på teppet i badet?
La eternitten på fasaden sitte, den skader ingen. La eksisterende eternittkanaler sitte, eller må disse flyttes/rives? Samme med vannrør i kjelleren? Badet trenger du dog å sanere, om det inneholder asbest. Du kan ta prøver av materialet, sørg for å få med fix og fug fra både gulv og vegg, 2 stk prøver. Ta sanering på det som er asbest. Kostnaden ligger på 15-20.000 kr før ROT. Du kan uten videre legge klikkgulv oppå eksisterende teppe. Flytsparkle absolutt ikke direkte på teppet i badet, skal du renovere så gjør det ordentlig, ellers kan du dels få problemer selv men også stilles til ansvar for skjulte feil.

Budsjett:

For de pengene kommer du langt om du gjør det meste selv og velger relativt billige materialer.

• Liker
StorBagaren og 1 annen
  • Laddar…
En radikal motspørsmål...
Må du fjerne (eller engang skjule) eternitfasaden? Er den hel og velholdt (malt) så trenger den ikke være stygg selv om det er mange som synes det. Men jeg tror trenden er i ferd med å snu her.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.