Jeg er siden fem uker huseier til en 30-tallsvilla. Er helt nybegynner og har flyttet til en ny by og har ikke så mange å spørre.
Matkjelleren var innredet med byggplast direkte mot innerveggen, deretter isolasjon, trelekter, isolasjon og en gammel trepanel. Jeg kunne ha malt om trepanelet og lukket øynene for eventuelle problemer, men valgte å rive alt istedenfor. Slik så det ut etter at jeg rev ned alt.
På den ene siden var trelekterne råtne, ellers så det ganske bra ut. Jeg har banket bort all puss som satt løst. Nå har jeg to spørsmål til dere: Kan dere se hva det er for materiale bak pussen, det jeg kaller betong?
Jeg skulle gjerne hatt hvite vegger, enten silikat eller kalkmaling. Kan jeg male dette direkte på, uten å pusse? Har pussing noen annen verdi enn utseendet? Grunnen til at jeg ikke vil pusse er at jeg ikke tror jeg kan gjøre en god jobb selv, og tror det kan bli dyrt å leie en murer.
Selvfølgelig kan du pusse dette selv. Se på noen YouTube-videoer først, hvis du er usikker. Å pusse en matkeller er jo et perfekt gjør-det-selv-prosjekt.
På bildene ser det ikke så stort ut? Å engasjere en håndverker for dette koster nok ikke mange tusenlapper. Det er nemlig en jobb som ikke tar så lang tid.
Selvfølgelig kan man male direkte på betongen, men det blir ikke like pent (synes jeg).
Det ser ut til å være lettbetong, enig. Jeg har nå skrapet bort det meste av pussen. Ca. 1/3 gikk bort ved lett berøring, 1/3 ganske lett og 1/3 sitter ganske hardt.
Veggflaten måler ca. 16m2. Jeg vil gjerne se eksempler på hvordan malt lettbetong ser ut, uten puss. Har vanskelig for å google det. Jeg liker ellers konturene som kan sees i f.eks. tunneler.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.