På ovenpå i huset er det i dag sett fra rommet masonitt på veggene med tapet som er spikret i plank og deretter ca 10 cm isolasjon som ser ut til å være kledd i vindsperre på begge sider. Har en tanke om å lage 2x2" reisverk på veggen og legge ny strøm og legge på 5 cm isolasjon og deretter sette dampsperre, osb og gips. Spørsmål 1 er om jeg skal fjerne masonitten eller om den kan bli sittende?
Spørsmål 2 rommet har veldig lavt under taket. Det er masonitt spikret på rupanel og jeg lurer på om det fungerer å sette dampsperre direkte mot den malte masonitten og deretter skru gips, rommet har kun 2 m i takhøyde så hver centimeter som bygges på merkes tydelig. Det er ikke et alternativ å løfte taket i rommet. Takknemlig for tips.

K
J joakim_86 skrev:
På ovenpå i huset er det i dag inni fra rommet sett masonite på veggene med tapet som er spikret i planker og deretter ca 10 cm isolasjon som ser ut til å være kledd i vindpapp på begge sider. Har en tanke om å stender 2x2" på veggen og legge ny elektrisitet og legge på 5 cm isolasjon og deretter sette dampsperre, osb og gips. Spørsmål 1 er om jeg skal fjerne masoniten eller om den kan bli sittende?
Spørsmål 2 rommet har veldig lavt tak. Det er masonite spikret på rupanel tenker på om det fungerer å sette dampsperre direkte mot den malte masoniten og deretter skru gips, rommet har bare 2 m i takhøyde så hver centimeter som bygges på merkes tydelig. Det er ikke et alternativ å løfte taket i rommet. Takknemlig for tips.
Pleier ikke dampsperren å sitte på utsiden (ikke romsiden) av "installasjonssjiktet"?

Beklager at jeg bare kaster ut en tanke, men snart kommer du til å få hjelp av andre som faktisk kan noe...

K Kardan79 skrev:
Bruker ikke fuktsperren sitte på utsiden (ikke romsiden) av "installasjonssjiktet"?

Beklager at jeg bare kaster ut en tanke, men snart vil du få hjelp av andre som faktisk kan noe...
Nei, det er da du får fuktproblemer. Den varme luften innenfra har med seg fukt, og om fuktsperren skulle sitte på utsiden, så kan fukten vandre utover i isolasjonen til den møter fuktsperren (som er kald), og da dannes kondens. Når fuktsperren sitter på innsiden, møter aldri dampen den kalde luften, og ingen kondens dannes.

• Liker
Dr Benz
  • Laddar…
K
H Henrikkkkkk skrev:
Nei, det er da du får fuktproblemer. Den varme luften innenfra har med seg fukt og om dampsperren skulle sitte på utsiden kan fukten vandre utover i isolasjonen til den møter dampsperren (som er kald) og da dannes kondens.
Når dampsperren sitter på innsiden møter dampen aldri den kalde luften og ingen kondens dannes.
Er det fordi TS har altfor dårlig med isolasjon utenfor installasjonssjiktet?

EDIT - JEG GIKK UT FRA AT VEGGENE I DAG IKKE ER UISOLERTE.

Hver eneste side jeg har sett på som viser hvordan en yttervegg skal bygges opp viser dampsperre på utsiden (ikke romsiden) av installasjonssjiktet. Jeg har tenkt at det handler om et kompromiss - hel dampsperre = bra, dampsperre et stykke inn i veggen = mindre bra.

• Illustrasjon av en veggkonstruksjon med dampsperre før det innerste laget av isolasjon legges. Viser plassering av stendere og isolasjonslag.
  • Tverrsnitt av yttervegg med lagvise materialer: trepanel, isolasjon, dampsperre, og gipsplate. En rød pil peker på dampsperren inne i isolasjonen.
  • Diagram av en yttervegg med flere lag, inkludert isolasjon, dampsperre og støttebjelker, vist med nummererte seksjoner og piler som indikerer detaljer.
  • Diagram av konstruksjon av en våtromsyttervegg med flere lag inkludert plastfolie, åndbarriere, isolasjon, fasadeskiva, og keramikk.
Sist redigert:
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.