Hadde tenkt å renovere kjelleren og peisestuen. Peisestuen hadde vi tenkt å legge klinkergulv uten noe gulvvarme og deretter på betongveggene hadde vi tenkt oss stålprofiler med gipsplater som males med silikatmaling og ventilasjonsgitter nederst på platene slik at betongveggene ventileres samt ventilerte gulvlister. Samt sette inn en mitsubishi miniventilasjon som gjør at det ventileres uten å miste varme.
Hva tror vi om denne planleggingen, er dette måten det ultimate??
Er det platen direkte mot bakken blir jo fliser lett veldig kalde. Hva er det for gulv i dag? I vår kjellerstue er det ujevn plate -> 45x95 regel stående med mengder av isolasjon mellom -> masonitt -> laminatgulv. Der kommer vi til å legge nivellgulv som i de andre rommene i kjelleren for å sørge for å ha en kapillærbrytende løsning, men det forutsetter jo at man har 50-60 mm å spille på.
I hallen i kjelleren var det ikke oppforet gulv, så der la vi balkongmatte, med små gummitutere under som ventilerer, direkte mot platen. Ble utrolig bra, både varmt og behagelig å gå på, billig i forhold og veldig lett å skifte ut.
Veggene høres jo fornuftig ut med stålsprosser og gips, dersom man ikke vil helsparkle hele overflaten i stedet.
Gjør gjerne ventilasjon for rommet bak gipsen oppe under taket også. Da kan luften sirkulere. Det kan være høy fuktbelastning på kjellervegger (avhengig av mark, etc.).
Ok det høres bra ut. Aa det er plate på mark tror jeg men i øvrige kjelleren er det malt betong gulvet og det er ikke så kaldt som jeg trodde det skulle være da vi flyttet inn i huset. I kjellerstua er det treverk og gran gulv i dag. Men før man legger fliser direkte på betongen skal man legge en matte på først?
Jeg lot min veggpanel slutte 2 cm under taket og så monterte jeg en taklist 2 cm utenfor veggen. Da blir det luftspalte hele veien.
På gulvet har jeg også fliser med flissokkel (10 cm høy) mot betongveggen. Panelet slutter 8 cm over gulvet og lektene bak gjør at det blir en spalte på 1,5 cm mellom sokkel og panel. Det gir også en spalte hele veien.
Jeg har også fliser uten gulvvarme i kjelleren. Det er ikke noe problem med kjølig gulv når man går, men sitter man stille med føttene på gulvet vil man ha et teppe under.
Nå kanskje jeg er helt ute og sykler med denne uttalelsen, men hvorfor male gipsen med silikatmaling? Silikatmaling bruker man jo vanligvis når man maler direkte på betongen for at veggene fortsatt skal kunne puste, men om dere likevel skal sette opp stendere på veggene og har ventilasjon av rommet bak, så ser jeg ikke helt hensikten med den typen maling
Så spar de pengene i stedet og mal med vanlig maling som koster betydelig mindre
Akkurat min tanke.
Hvorfor ikke la de siste 3 cm mot gulv og tak være uten gips og sette taklist og sokkel på distanser så luften kan vandre slik?
Silikat er helt meningsløst, det maler du grunnmuren med dersom du dropper gipsen.
Et tips er å bruke hattprofiler i stedet for platinnlegg, de bygger bare 25 i stedet for 45 som er minst ellers.
Det er veldig praktisk med nivells løsning om man har plass. Jeg som har 197 i tak har 3 valg; fryse på føttene, heldekkende teppe eller bilmaskin.
Hva er takhøyden din i kjellerstuen?