Vi bor i en villa bygget i 1958 som har kjeller. Byttet avløp i jula så nå er det på tide å få ferdig doen/vaskehuset der nede. Har akkurat skrapet bort all puss og kommet ned til lettbetongblokkene.
Blokkene sitter ganske ujevnt, og vi har tenkt å sette fliser på veggen, så da lurer jeg på om man kan jevne ut ujevnhetene med flislimet?

Det går fint å sparkle med fix.
Men du bør nok sparkle jevnt først og så sette flisen.

Oki. Takk for svar. Har også en vegg som er gips på så den kommer jeg til å stryke primer på. Men når jeg leser om primer så står det at man skal også ha det på puss og sement. Men da kan jo ikke den naturlige markfukten komme ut? Visst gjør jeg rett i å droppe primeren på alle vegger og gulv unntatt gipsveggen?

Primerens viktigste funksjon er å binde løse partikler og forhindre at fiksativet tørker ut fordi veggen suger opp vannet i fiksativet før det har herdet. Fiksativ som tørker for fort får ingen styrke, akkurat som alle andre sementbaserte produkter som tørker ut. Jeg ville definitivt bruke primer på en gammel lettbetongvegg.

Når det gjelder å sparkle med fiksativet: ja, det er mulig å sette fliser og "sparkle" samtidig, men det er veldig vanskelig generelt og på vegg spesielt hvis man er uerfaren. Det er både vanskelig å få det jevnt, og risikoen for at flisene glir øker betraktelig hvis det er tykke lag med fiksativ. Det er bedre å sparkle på forhånd slik at du kan sette flisene i et jevnt lag med fiksativ.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.